Domácí

Povánoční výprodeje jsou tu! Na tohle si dejte pozor, radí odborníci

Povánoční výprodeje jsou tu! Na tohle si dejte pozor, radí odborníci
Zdroj: Profimedia

Někteří lidé čekají s nákupem dárků až na povánoční výprodeje, nejinak je tomu i letos. Zákazníci by ale měli dávat pozor na několik věcí, aby při výprodejích skutečně ušetřili. Zkušenosti některých totiž potvrzují, že ne jsou vždy deklarované slevy skutečným bonusem.

Slevy jsou pro zákazníky velkým lákadlem, těch povánočních často využívají lidé, kteří pod stromečkem našli hotovost nebo poukázky, další čekali na nákup dárků až na výhodnější ceny. Letos se nákupy odehrají převážně v e-shopech, i mezi nimi se podle portálu dTest najdou tací, kteří nakupování po Vánocích zneužívají.

Zákazníci by se proto měli zaměřit na několik věcí, jak při "nákupních horečkách" nenaletět a nezaplatit stejnou nebo dokonce vyšší cenu. Mezi základní triky patří falešné slevy a matoucí bannery.

Falešné slevy

Sleva naoko je jedním z nejčastějších triků. "Pozor si zákazníci musejí dávat na falešné slevy. Kdy prodejce cenu výrobku vlastně vůbec nesníží a slovo sleva použije jen jako magické zaklínadlo k nalákání nepozorného spotřebitele k nákupu,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

"Některé obchody naopak ceny na čas zvýší, aby je pak mohly snížit na původní hladinu a vydávat tento rozdíl za slevu. Všechny podobné případy naplňují znaky klamavých obchodních praktik, a jsou tedy v rozporu se zákonem," dodala Hekšová.

Související obsah

Pokud obchodník láká na slevy, musí vždy uvést konečnou cenu a vyčíslení musí vždy sedět. Pokud čísla nesedí, je vhodné podat podnět k prošetření České obchodní inspekci.

Matoucí bannery

Podle dTestu mohou reklamní bannery mást, nevyplatí se vždy věřit tvrzením, která lákají na krachy cen, totální výprodeje a slevy až 80 %. Právě slovo "až" bývá na bannerech šikovně umístěno, konkrétního zboží s tak velkou slevou nebude plný e-shop.

Vždy je dobré si před koupí prostudovat cenu i u dalších obchodníků, společnost dTest také doporučuje dávat si velký pozor při udělení souhlasu k využití osobních údajů.

"Personalizace cen produktů a služeb může jít oběma směry. Obchodníci vás mohou oslovovat s levnějšími nabídkami, protože vědí, že něco kupujete častěji. Avšak cenu mohou také navyšovat, pokud například vědí, že něco v poslední době často vyhledáváte. Pokud máte takové podezření, cenu si raději ověřte v takzvaném anonymním režimu internetového prohlížeče, v němž se nepoužívají cookies ani jiná dočasná data ukládaná v prohlížeči. V těchto souborech jsou totiž uloženy informace o vašem uživatelském chování," vysvětlila Lucie Korbeliusová ze společnosti dTest.

Související obsah

Reklamace zlevněného zboží

Lidé se mohou setkat s tvrzením, že se na zlevněné zboží nevztahuje záruka, případně je omezena. Nic takového ale podle dTestu není možné, i na zlevněné zboží platí záruka 24 měsíců. Výjimkou je zboží, které je zlevněno kvůli vadě.

Pozor by si také měli lidé dávat při akcích typu 3+1 zdarma. Obchodník může tvrdit, že se na kus, který byl "zdarma", záruka nevztahuje. Je pravda, že se záruka vztahuje pouze na zboží, za které zákazník zaplatil, vždy je ale nutné určit, který kus je konkrétně "darem". Pokud od sebe nelze kusy odlišit, jedná se o množstevní slevu a reklamovat lze pak každý kus zboží zvlášť.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Krátká zpráva

V Praze stahují vakcínu od firmy Johnson & Johnson

Na pražském hlavním nádraží končí možnost nechat se naočkovat jednodávkovou vakcínou Janssen (Johnson & Johnson). Hlavní důvodem je to, že podle odborníků klesá její účinnost už po dvou měsících. Touto vakcínou bylo v Česku naočkováno téměř 400 000 lidí a ministerstvo zdravotnictví všem doporučuje přeočkování jinou vakcínou. V centru se nechávalo bez registrace naočkovat přibližně 600 lidí denně, teď sotva stovka. Od zítřka tak budou na místě aplikovat pouze vakcínu Spikevax (Moderna).

Krátká zpráva

Rohingové žalují Facebook o 150 miliard dolarů

Rohingští uprchlíci zažalovali u kalifornského soudu Facebook o 150 miliard dolarů (přes tři bilióny Kč) za to, že nedokáže zabránit nenávistným projevům, extrémismu a dezinformacím. V jejich důsledku přišly podle žaloby o život statisíce příslušníků této převážně muslimské menšiny v Myanmaru, jejíž diskriminace a vyhánění ze země jsou označovány za genocidu.

Píše se na Deník.cz