Odhalili dosud neznámou část naší galaxie. Může to přepsat dějiny

Zdroj: NASA

Astronomové objevili nový předmět ležící na vnějším okraji naší galaxie. Věří, že by se mohlo jednat o dosud nepoznané rameno Mléčné dráhy. Objevu se přezdívá Cattail.

Objev Cattail astronomové zachytili na vnějším okraji Mléčné dráhy. Není zatím zmapován celý, ví se ale, že je to obrovské vlákno plné plynu a prachu. Nachází se asi třikrát dále od centra galaxie než naše zeměkoule. Vědci věří, že je to další rameno Mléčné dráhy.

V posledních letech vědci prováděli výzkumy v čínské provincii Guizhou. Podle informací z webu Live Science k tomu používali sférický radioteleskop (FAST) s pětisetmetrovou clonou (FAST). Jedná se totiž o největší radioteleskop na světě.

FAST má výhodu v tom, že vesmír vidí skrz rádiovou část elektromagnetického spektra. Proto je užitečný při pozorování chladného plynu obsahujícího vodík.

Kombinací FAST pozorování s daty z teleskopu v Německu a Austrálii vědci dokázali zmapovat objekt s názvem Cattail, který má rozlohu 3 600 světelných let.

Nachází se zhruba 68 000 světelných let od planety Země. Je to nejvzdálenější a největší plynové vlákno, které bylo kdy vidět. Tým vědců odhalil, že hmotnost Cattailu obsahuje poměrově stejně hmoty jako 65 000 sluncí. Jeho skutečný rozsah může být se skutečnosti ještě větší.

Existence Cattailu je pro astronomy velkou hádankou. Tím, že se nachází třikrát dále od centra galaxie než my, je nepochopitelné, jak může mít tak velkou rozlohu.

​"Nevíme, jak by se na takovém místě mohla vytvořit tak obrovská vláknová struktura plynu," sdělil pro Live Science Keping Qiu, astronom Nankingské univerzity.

Ramena Mléčné dráhy obsahují hvězdy, plyn a prach. Ramena jsou dohromady čtyři, o kterých zatím víme. Hlavní rameno se jmenuje Scutum – Centaurus, jehož součástí by měl být Cattail, a druhým ramenem je Perseus. Mezi nimi se nachází další dvě, Norma a Střelec. Na rameni Střelce se nachází Země, konkrétně na větvi Orion Spur.

K tématu Zajímavosti

Krátká zpráva

Cestování z některých zemí zpřísní

Ministerstvo zahraničí opět změnilo cestovatelský semafor. Od pondělí 20. září se Slovinsko přesune do tmavě červené kategorie. Neočkovaným lidem se zkomplikuje návrat z Lotyšska, Rumunska a San Marina, které se přesunou z oranžové kategorie do červené. Jednodušší naopak bude návrat z Islandu, Portugalska a Baleárských ostrovů, které se posunou do oranžové.

Krátká zpráva

Amazon postaví distribuční centrum v Kojetíně

Internetový prodejce Amazon rozšiřuje logistickou síť v Česku. V Kojetíně na Přerovsku postaví nové distribuční centrum. Do roku 2023 by v něm mělo vzniknout více než 2000 stálých pracovních míst. Nábor zaměstnanců podle tiskové zprávy Amazonu začne v roce 2022. Firma nabídne nástupní hrubou mzdu 182 korun na hodinu pro zaměstnance na vstupních pozicích a 225 korun pro vedoucí týmů.