Koronavirus

Covid je smrtelnější než většina jiných koronavirů. Vědci zřejmě přišli na důvod

Studie vědců z newyorské univerzity přichází s možným vysvětlením, proč je virus SARS-CoV-2 způsobující covid-19 tak smrtelný v porovnání se svými příbuznými. Výsledky výzkumu naznačují, že jednou z příčin je vzájemné ovlivňování krevních destiček a buněk vystýlajících cévy. Důsledkem jsou pak krevní sraženiny a poškození cév.

Na studii, která vyšla tento týden v odborném časopise Science Advances, pracovali vědci z Univerzity v New Yorku. Identifikovali dva příbuzné geny, které se objevují v krevních destičkách pacientů s covidem-19, což způsobuje větší tvorbu myleoidních proteinů.

Vyšší hladina těchto proteinů souvisí podle výsledků studie s vyšší mírou srážlivosti krve a zánětu v cévách, tím pádem i se závažnějším průběhem onemocnění. Hladina byla obzvlášť vysoká u pacientů, kteří v nemocnici s covidem-19 leželi dlouhou dobu.

Tým odborníků zároveň zjistil, že vliv viru SARS-CoV-2 na krevní destičky je vyšší, než když jsou vystaveny jiným běžným lidským koronavirům. "Naše zjištění mohou z velké části vysvětlit, proč je covid-19 mnohem smrtelnější než jeho příbuzní," uvedla spoluautorka studie Tessa Barrettová.