Strava není všechno. Vědci odhalili 14 genů, které přispívají k obezitě

Obezita je jednou z nejrozšířenějších civilizačních chorob. Faktorů, které k ní přispívají, je mnoho, od špatné stravy po nedostatek pohybu. Velkou roli ale hraje i genetika, v některých případech možná i zásadní. Vědci z univerzity v americké Virginii odhalili 14 genů, které způsobují obezitu, a tři, které jí naopak zabraňují. To jim dává naději na vyvinutí efektivní léčby.

Vliv genů na obezitu odborníci zkoumají dlouhodobě a není pro ně novinkou, že lidé mají určité predispozice k přibírání na váze. Studie výzkumného týmu z Univerzity ve Virginii, která byla publikovaná v odborném časopise PLOS Genetics, ale přinesla nové poznatky, které mohou být zásadní při vývoji léčby.

"Víme o stovkách genů, které se pravděpodobně projeví u jedinců trpících obezitou a jinými chorobami. Pravděpodobnost, že se projeví ale neznamená, že onemocnění způsobí," prohlásila autorka studie Eyleen O'Rourkeová.

Tato nejistota je podle ní hlavní překážkou pro vyvinutí efektivní léčby založené na genetice. Aby tuto bariéru vědci překonali, otestovali stovky genů a pokusili se odhalit kauzální vazbu mezi genem a obezitou. A povedlo se. V rámci prvního výzkumu objevili hned 14 genů, které způsobují obezitu, a další tři, které naopak zabraňují přibírání.

​Využili k tomu červy C. elegans, kteří podobně jako lidé mají sklony k obezitě, pokud jsou živeni nadměrným množstvím cukru. Tyto červy, kteří vědě pomohli už v mnoha ohledech, výzkumníci rozdělili do skupin. Některé krmili běžnou stravou, některé stravou s vysokým obsahem cukru.

Červi, u kterých působily tři geny zabraňující obezitě, žili déle a měli lepší neurologické funkce. Totéž se potvrdilo u myší. Jeden z těchto genů zabránil růstu váhy, zlepšil citlivost na inzulin a snížil hladinu cukru v krvi. Výsledky naznačují, že tato zjištění budou platit i u lidí.

​To, že se vědcům podařilo identifikovat geny, které přispívají k obezitě, znamená dobrou zprávu pro lidi trpící touto chorobou. Odborníci se mohou pokusit deaktivovat tyto geny a obezitu tak léčit.

Náš životní styl to, jak se stravujeme, kolik času věnujeme pohybu, jaká je naše duševní pohoda hraje významnou roli v prevenci proti obezitě. Výsledky výzkumu ale také ukazují, že někteří z nás mají z genetického hlediska větší predispozice k přibírání.

K tématu Zajímavosti