Vědci narazili na záhadný vesmírný objekt. Třikrát za hodinu vysílá signály

Poloha objektu v Mléčné dráze Zdroj: Profimedia

Astronomové při mapování rádiových vln ve vesmíru narazili na objekt, který se nepodobá ničemu, co doposud viděli. Třikrát za hodinu vysílá signály, jejichž záření patří mezi nejjasnější. Astronomové se domnívají, že se mohlo jednat o pozůstatek zhroucené hvězdy se silným magnetickým polem.

Záhadný vesmírný objekt objevili pomocí teleskopu v západní Austrálii astronomové už v roce 2018 a popsali jej ve studii, která byla tento týden publikovaná v odborném časopise Nature. Tento objekt uvolňoval obrovské množství energie a nepodobá se ničemu, co vědci do té doby viděli.

Signály, které vysílal, se objevovaly třikrát do hodiny zhruba na jednu minutu. V těch okamžicích byl objekt nejjasnějším zdrojem rádiových vln pozorovatelných ze Země, byl v podstatě jakýmsi vesmírným majákem. Poté opět na 18 minut zmizel.

​"Identita" objektu doposud zůstává záhadou. Podle astronomů by se mohlo jednat o pozůstatek zhroucené buď husté neutronové hvězdy, nebo bílého trpaslíka. Může to být ale i něco úplně jiného, co ještě vědci neznají.

"Tento objekt se během našich pozorování objevoval a mizel. Bylo to zcela neočekávané. Pro astronoma je to trochu strašidelné, protože není známo nic ve vesmíru, co by něco takového dělalo. A je to opravdu blízko nás, asi 4 000 světelných let daleko. Je to na našem galaktickém dvorku," uvedla astrofyzička a hlavní autorka studie Natasha Hurley-Walkerová, která na snímku Mléčné dráhy hvězdičkou označila polohu neznámého objektu.

​Podle vědců by jev mohl odpovídat magnetaru s velmi dlouhou periodou. Magnetar je neutronová hvězda s extrémně silným magnetickým polem. Záření ale obvykle vysílají každou sekundu, zatímco tomuto objektu to trvá podstatně déle.

"Může to být typ rotující neutronové hvězdy, jejíž existence byla teoreticky předpovězena. Nikdo ale nečekal, že takovou hvězdu přímo objevíme, protože jsme nepředpokládali, že bude tak jasná. Nějakým způsobem přeměňuje magnetickou energii na rádiové vlny mnohem efektivněji než cokoliv, co jsme viděli předtím," řekla Hurley-Walkerová.

Vědci budou objekt dál sledovat, aby zjistili, zda se opět rozsvítí. Mezitím pátrají po dalších podobných jevech.