Koronavirus

Úspěch slovenských vědců: Jejich monoklonální protilátka zabírá na omikron

Zdroj: Profimedia.cz

Slovenským vědcům se podařilo laboratorně prokázat efektivitu nimi vyvinuté monoklonální protilátky proti variantě omikron. Jejich studii zveřejnil i prestižní vědecký časopis The Lancet. O úspěchu vědců informoval slovenský zpravodajský web tvnoviny.sk.

Slovenští vědci vyvinuli monoklonální protilátku proti variantě omikron, která se dokáže navázat na specifické místo této varianty. Na potvrzení jejího neutralizačního účinku ale ještě musí proběhnout další testy, píšou tvnoviny.sk.

"V čase, kdy publikace vyšla, jsme už rozbíhali experimenty, které měly ukázat, jestli a do jaké míry je protilátka, která váže omikron, schopna tento mutovaný virus i zneutralizovat. Neutralizační test redukce plaků jasně ukázal, že protilátka neutralizuje variantu omikron a blokuje vstup virusu do buňky. Jinými slovy, vyvinuli jsme monoklonální protilátku efektivní i proti variantě omikron," shrnula bádání Eva Kontseková z firmy Axon Neuroscience.

Jak vědkyně vysvětlila, protilátky proti koronaviru většinou fungují tak, že se naváží na specifické místo na povrchu viru, který slouží k vniknutí do buňky hostitele. Protilátka tak zabrání viru, aby se navázal a následně infikoval buňku.

"Varianta omikron má ale množství mutací, které této povrchy změnily a mnohé protilátky proto ztratily schopnost vázat se na virus a tím inhibovat jeho schopnost infikovat buňku," popsala Kontseková.

Týmu slovenských vědců se povedlo vyvinout protilátky, které se vážou na specifická místa na viru, která zjevně nejsou ovlivněná mutacemi. "Jedna z protilátek se váže na všechny dosud známé varianty viru, včetně omikronu," dodala Kontseková.

Experti doporučili, aby se monoklonální protilátky proti covidu začaly podávat jiným způsobem. Momentálně se píchají do žíly pacienta, podle slovenských vědců by se ale měly aplikovat inhalačně, aby se protilátka dostala na sliznice horních, případně dolních dýchacích cest.

Než bude možné monoklonální protilátky použít v praxi, musí proběhnout klinické testování. To je ale velmi nákladné. "Naše spolupráce s ministerstvem zdravotnictví probíhá už několik měsíců a my cítíme velkou podporu od pana ministra Ladislava Lengvarského, ale finanční možnosti ministerstva jsou omezené," uvedla Kontseková.

TOP ČLÁNKY A VIDEA