Domácí

Zdražil vám dodavatel energie? V některých případech to nemusí platit

Zdražil vám dodavatel energie? V některých případech to nemusí platit
Ilustrační fotografie | Zdroj: Profimedia

V souvislosti se zdražováním energií na burze rostou i výdaje českých domácností za elektřinu a plyn. Při navyšování cen se ale dodavatelé energií musejí držet pevně stanovených pravidel. Pokud zákonem stanovené postupy nedodrží, veškeré změny jsou považovány za neplatné, upozorňuje Energetický regulační úřad (ERÚ).

Čeští dodavatelé elektřiny a plynu v reakci na zdražování energií na burze navyšují ceny svým zákazníkům. Energetický regulační úřad (ERÚ) však vyzývá, aby si lidé pečlivě zkontrolovali, jestli dodavatel splnil všechny zákonné postupy. Pokud se tak nestalo, mohou se proti zdražování ohradit.

Dodavatel změny musí řádně oznámit

Při navyšování cen musí dodavatel vždy včas zákazníka o změně informovat, a to nejpozději 30 dní předem. Oznámit změnu navíc nestačí pouze úpravou ceníku na webových stránkách, což je problém, který řeší ERÚ v rámci sporných správních řízení opakovaně.

"Všem dodavatelům připomínáme, že když zvyšují ceny, vyvěsit nový ceník na webu nestačí. I když formu oznamování stanoví konkrétní smlouva, ani ta nesmí odporovat zákonu. A legislativa jednoznačně požaduje, aby dodavatel změnu ceny oznámil prokazatelně a adresně," říká členka Rady ERÚ Markéta Zemanová a dodává: "Když dodavatel umístí zprávu pouze na stránky, těžko by prokazoval, že vyvinul dostatečnou snahu o to, aby informace jeho zákazníky skutečně zastihla."

Související obsah

​Kromě adresnosti, prokazatelnosti a dodržení lhůty k oznámení musí být součástí zaslaných informací i poučení o tom, že zákazník může v důsledku změn odstoupit od smlouvy bez sankcí, pokud dodavateli zašle odstoupení nejpozději deset dní předtím, než nové ceny začnou platit.

Tato pravidla jsou ukotvená i v novele energetického zákona, která vešla v účinnost od nového roku. Potvrzuje, že pokud dodavatel veškeré změny řádně neoznámí, jsou považovány za neplatné. "Pokud se podzimní zdražení kdokoliv snažil před spotřebiteli schovávat, příliš si nepomohl, protože úhrady zvýšené ceny se teď nemůže dožadovat. Tuto rozhodovací praxi jsme mj. aktuálně potvrdili v našich řízeních," upřesňuje Ladislav Havel, člen Rady ERÚ.

Jak se bránit

Pokud se zákazník dostane do situace, kdy po něm dodavatel požaduje úhradu vyšší ceny, kterou ale řádně neoznámil, v první řadě by se měl proti vyúčtování ohradit a namítnout neúčinnost takové změny. "Jestliže společnost svou chybu uzná a vyúčtování opraví, potrestala se de facto sama. V opačném případě by měl spotřebitel vyúčtování reklamovat, a pokud mu dodavatel nevyhoví, může se bránit prostřednictvím mimosoudního řešení spotřebitelského sporu na ERÚ. Právě v těchto řízeních může zaznít pravomocný verdikt, že dodavatel na účtování zvýšené ceny nemá nárok," upozorňuje ERÚ.

Opozice by chtěla po vzoru okolních zemí snížit DPH u energií (2/2022):

TN.cz

K tématu Domácí

Co byste neměli přehlédnout

TOP ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz