Ekonomika

MOLu v březnu vyletěly marže na desetinásobek. EuroOil opět zdražuje

MOLu v březnu vyletěly marže na desetinásobek. EuroOil opět zdražuje
Ilustrační snímek | Zdroj: Profimedia

Ceny u benzínových stanic EuroOil opět rostou, nejvýraznější je to u nafty. Benzín podražuje pozvolnějším tempem. Společnosti MOL se tím, že odebírá nyní levnější ruskou ropu Ural, podařilo zásadně zvýšit své marže.

Po několika dnech, kdy EuroOil, tedy síť benzínových stanic spadající pod ČEPRO vlastněné ministerstvem financí, nabízel palivo za nízké ceny, se situace změnila a hodnoty na totemech u benzínek opět letí vzhůru. Jiné čerpací stanice, jako je například Tank ONO, ale ceny výrazněji nemění.

"Ceny na pumpách EuroOil se pohybovaly výrazně níž než u lídra českého diskontního trhu Tank ONO. To samo o sobě indikuje, že s cenami u pump EuroOilu nebylo něco v pořádku," řekl předseda Unie nezávislých petrolejářů Ivan Indráček.

"Ceny se koncem března pohybovaly až o dvě koruny níž než ceny, za které ta samá společnost nabízela velkoobchodně naftu svým přímým konkurentům, tedy nezávislým čerpacím stanicím. A když k tomu přičteme fakt, že ČEPRO již od února snížilo smluvním zákazníkům dodávky nafty o 10 procent, a nutí je tak s naftou šetřit a prodávat méně, jen těžko se hledá jiné vysvětlení, než že šlo o zlý úmysl. Sám jsem zvědav, s jakým vysvětlením ČEPRO přijde, jestli vůbec s nějakým," pokračoval Indráček.

Redakce TN.cz tedy požádala o vyjádření společnost ČEPRO. "Ceny pro čerpací stanice EuroOil odvozujeme od cen ropných derivátů na rotterdamské burze Platts. Svůj vliv má i kurz české měny. Čepro rozhodně není největším velkoobchodním hráčem na českém trhu. V maloobchodu dosahuje síť EuroOil zhruba sedmi procent tržního podílu. Jinak samozřejmě i dále platí, že ceny z principu komentovat nemůžeme. Navíc na nás pan Indráček podal podnět na ÚOHS, takže vzhledem ke správnímu řízení se k věci nemůžeme vyjádřit," odpověděl mluvčí společnosti Marek Roll.

Související obsah

​Porovnání cen

Zatímco ve čtvrtek stála u čerpací stanice EuroOil v Praze 4 v ulici Vrbova nafta 43,2 koruny za litr, v sobotu odpoledne to bylo 45,9 koruny. Ještě větší skok byl v Brně u výstaviště, ze čtvrtečních 43 korun vzrostla cena na 45,9 koruny. Největší rozdíl byl ovšem na čerpací stanici v Ostravě na Vítkovické ulici. Ačkoliv tam sobotní cena byla stejná jako v Praze a Brně, ve čtvrtek byla za naftu 42,6 koruny, rozdíl je tedy 3,3 koruny na litr.

I u Naturalu 95 byl největší nárůst právě v Ostravě, kdy se zvedl o více než dvě koruny. V Praze a Brně byl růst asi korunový. Zvyšování cen se začalo projevovat již v pátek.

Srovnání cen některých stanic EuroOil ve čtvrtek a v sobotu:

Tank ONO má u všech pump stejnou cenu, v sobotu se za Natural 95 platilo 41,9 koruny a za naftu 44,9 koruny. Tank ONO ale má velmi nízké marže. Čím to je, vysvětlil Jiří Ondra z ekonomického úseku firmy. "Marže činí 0,7 až, dejme tomu, 0,9 haléře na litr pohonných hmot. Není v tom žádný fígl. Ve firmě máme daleko menší aparát a my všechno děláme pomocí našich zaměstnanců, takže ušetříme," popsal. Po celém Česku má firma 44 stanic.

Marže benzínek

Jenomže ne všechny společnosti mají podobný model. "Stejně jako u každého jiného zboží jsou mezi čerpacími stanicemi diskontní prodejny a prodejny, které přesvědčují zákazníka, že nabízejí za exkluzivní ceny exkluzivní zboží na exkluzivních místech. Typicky dražším místem je všude po Evropě dálnice, ale to má částečně i své objektivní důvody – dražší pozemek, dražší stavba, velké parkoviště, připojovací pruhy," vysvětlil Indráček.

Podle ekonoma Štěpána Křečka hraje roli také počet poboček a rozsáhlost sítě. Čím větší síť, tím mají lepší možnost stanovovat si ceny. "Případně to Tank ONO má velkou výtoč, tedy si na základě objednaného většího množství domluví lepší ceny. Důležitou roli hraje značka. Značkové se prodává dráž, toho využívají stanice se silným brandem, jako je Shell, OMV a MOL. Nabízí velký komfort s doplňkovým prodejem. Existují také prémiové pohonné hmoty s aditivy. Jsou dražší, ale s lepší funkčností," zhodnotil. Většina stanic se podle něj u marží pohybuje v průměru dvou až tří korun na litr.

Důležité je také to, že čerpací stanice nekalkulují marži v procentech, ale v absolutní hodnotě. Vyšší cena paliv tak pro ně podle Indráčka není výhodou, ale naopak nevýhodou.

"Například poplatky za platební karty nebo teplotní ztráty paliva totiž s cenou paliva rostou. Pro příklad – marže, tedy rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou, se dlouhodobě pohybuje kolem dvou korun, u některých benzínek více, u některých méně. Zaplatil-li zákazník bankovní kartou, a to je jasný trend, vzala si banka z litru před rokem zhruba 25 haléřů, dnes je to téměř 40 haléřů. Teplotní ztráty paliva mohou při dnešních cenách představovat až 20 haléřů," popsal Indráček.

Související obsah

​Vysoké marže u MOLu

Například maďarské společnosti MOL, která má benzínky i v Česku, vzrostly v březnu rafinační marže na téměř desetinásobek. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda na základě dat agentury Bloomberg.

"Zatímco ještě v únoru činila rafinační marže společnosti 3,40 dolaru (asi 75 korun, pozn. red.) na barel, v minulém měsíci už to bylo 33,70 dolaru (asi 740 korun, pozn. red.) za barel. Za zcela mimořádným nárůstem marže stojí zejména to, že MOL nadále odebírá ruskou ropu Ural. Ta se kvůli sankcím Západu ocitá v ojedinělé slevě," uvedl Kovanda.

Do Indie se například koncem března prodávala ropa Ural zhruba o 45 dolarů (asi 990 korun) levněji než ropa Brent, která v té době stála asi 110 dolarů (asi 2 430 korun) za barel.

"Vláda premiéra Petra Fialy (ODS) přistoupila ke kontrole marží čerpacích stanic. Porovnává je s cenami, jež se ustavují na surovinové burze v Rotterdamu. Žádná závažná (tedy plošná a systémová) odchýlení marží oproti běžnému standardu vládní úředníci podle svých slov zatím neodhalili. Historicky nebývalá rafinační marže společnosti MOL ale signalizuje, že alespoň zčásti tuzemští motoristé či dopravci v březnu za pohonné hmoty platili zcela nestandardně dramaticky více, než by odpovídalo reálným nákladům a běžným maržím," okomentoval Kovanda.

Podívejte se na čtvrteční reportáž TV Nova o cenách pohonných hmot:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz