Ekonomika

Státní benzinky silně srazily ceny paliv. Co za tím stojí, vysvětlili ekonomové

Státní benzinky silně srazily ceny paliv. Co za tím stojí, vysvětlili ekonomové
Ilustrační foto Zdroj: TV Nova

Palivo u čerpacích stanic EuroOil výrazně zlevnilo. Za naftu řidiči nyní zaplatí za litr i pod 43 korun. Na pumpách jiných společností jsou ceny vyšší i o několik korun za litr.

Nafta za 42,6 koruny za litr, benzin za 42,7 koruny. Tak ve čtvrtek vypadaly ceny na čerpací stanici EuroOil v Buštěhradu u Prahy. V Brně poblíž výstaviště a v Ostravě na Vítkovické ulici stál litr nafty i Naturalu 95 pod 44 korun za litr.

Jiné benzinky jsou ale podstatně dražší. Rozdíl v cenách může dosahovat i pěti korun a více (porovnány stanice na Praze 4 ve čtvrtek). Redakce TN.cz proto požádala EuroOil o vyjádření, čím je tento rozdíl způsobený. "My ze zákona nemůžeme ceny komentovat a náš postup aktuálně prověřuje ÚOHS (Úřad pro ochranu hospodářské soutěže)," uvedl mluvčí společnosti ČEPRO Marek Roll.

Podívejte se na ceny pohonných hmot ve čtvrtek:

​Stanice EuroOil totiž spadají přímo pod ČEPRO, které je stoprocentně vlastněné ministerstvem financí. To však žádný pokyn ke snížení cen na benzinkách EuroOil nevydalo a takové zasahování do obchodního rozhodování považuje za nevhodné. "Ministerstvo financí preferuje jít cestou kontroly prodejních cen pohonných hmot formou reportingu čerpacích stanic na denní bázi, jehož výsledky představíme v příštím týdnu," uvedla mluvčí ministerstva Anna Vasko.

EuroOil patří mezi síť čerpacích stanic, která má spíše nižší ceny paliva než ostatní čerpací stanice. To může mít dvě teoretická vysvětlení: EuroOil slouží pro uvolňování paliva ze strategických rezerv státu, které se musí jednou za čas obměnit, a má výjimku na přimíchání biosložky do pohonných hmot. Druhé je, že uvolňování rezerv nakoupených před nějakou dobou umožňuje pracovat s cenou prodeje odvozenou od ceny nákupu, vysvětlil ekonom Aleš Rod z Centra ekonomických a tržních analýz (CETA).

Související obsah

Ten také objasnil, co může stát za nynějším zlevněním. "Hospodářská komora před několika týdny vyzvala stát, aby uplatnil své vlastnické právo v managementu ČEPRO tím způsobem, že EuroOil začne pracovat výhradně s férovými maržemi, odvozenými od aktuálních velkoobchodních cen pohonných hmot. Protože má asi 200 stanic po celé České republice, tak by to mělo cenově ovlivnit další stanice v okolí čerpacích stanic EuroOil, aby si zbytečně tu marži stanice nezvyšovaly. Řekne se: Co má EuroOil, to je férová marže. Pokud to má někdo o 10 korun dražší, tak je to divné, pokud o 20 haléřů, tak je to v rámci tržních okolností v pořádku," řekl Rod. 

Rovněž popsal, že benzinky v Česku fungují na takzvaném "podkomínovém trhu". Čerpací stanice při určování cen pohonných hmot pro řidiče vychází i z toho, jaké ceny mají benzinky v okolí několika kilometrů. "Na podkomínovém trhu mají ceny tendenci se k sobě přibližovat. To není žádný kartel, ale to je přirozené tržní chování. Nemůžete si dovolit být o mnoho dražší než ostatní, ale nechcete být ani o mnoho levnější," dodal.

Související obsah

​Prostor pro zlevňování pohonných hmot v Česku navíc existuje, míní ekonomka Markéta Šichtařová. "Je faktem, že celkem výrazně v posledních dnech posílila česká koruna, stejně tak je faktem, že na světových trzích zlevnila ropa. Ale není řečeno, jak rychle jaký prodejce bude reagovat. Pochopitelně ten, kdo zareaguje jako první, tak vstupuje do určitého risku, že nevydělá tolik jako ti s vyšší marží, současně s tím zase může získat větší klientelu tím, že si ho lidé oblíbí, protože má nižší cenu a podobně," přiblížila.

Podle Šichtařové ale hrají roli i marže. "Je těžké soudit, jestli ostatní prodejci stále drží zbytečně vysoké marže, nebo ten jeden konkrétní prodejce šel až na dumpingové ceny. Tipuji, že to bude kombinace obojího," prohlásila.

Podívejte se na reportáž TV Nova ohledně kritiky opatření vlády na zlevnění pohonných hmot ze začátku března:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události