Nebezpečný asteroid se blíží k Zemi. Je velký jako pyramidy v Gíze

Ilustrační obrázek Zdroj: profimedia.cz

Nově objevený asteroid, který americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) označil jako 2022 GU6, má o víkendu proletět kolem naší planety v relativně blízké vzdálenosti. I když jde v kosmickém měřítku o velmi těsný průlet, vědci tvrdí, že vesmírné těleso se Zemi vyhne.

Podle sledování asteroidů v rámci Centra pro studium objektů v blízkosti Země od NASA má v neděli kolem Země proletět asteroid, jehož velikost vědci odhadují mezi 66 až 150 metry, informoval portál Newsweek.

Vědci tvrdí, že i když se jedná o relativně blízké přiblížení k planetě Zemi, tak téměř nehrozí, aby se útvar 2022 GU6 s naší planetou skutečně srazil. Asteroid kolem Země proletí přibližně ve třikrát delší vzdálenosti, než mezi sebou mají Země s Měsícem, což je však v kosmickém měřítku opravdu kousek.

I když by potenciální dopad asteroidu na Zemi mohl způsobit značné škody, k apokalypse by to mělo daleko. Podle výpočtů NASA je Země bez rizika katastrofického dopadu vesmírného tělesa na příští století. Drobné dopady však mohou nastat, napsal portál Jerusalem Post.

Asteroid se kolem planety má pohybovat ohromující rychlostí téměř 29 tisíc kilometrů za hodinu, což je asi devětkrát rychleji než letící kulka z pušky.

I v jeho nejmenším průměru by měl přesáhnout výšku Petřínské rozhledny v Praze měřící 64 metrů. V případě maximálně odhadované velikosti by dokonce překonal nejvyšší z pyramid v Gíze, která má 139 metrů.

Zemi však hrozí nebezpečí i u srážky s menšími asteroidy. Když na Zemi dopadl 17 až 20 metrů široký asteroid a explodoval nad Čeljabinskem v Rusku, výbuch byl tak silný, že rozbil tisíce oken a sklo pak zranilo mnoho lidí.

Podívejte se na reportáž TV Nova o odebrání vzorku asteroidů (02/2021):