Experti na cestách

Dovolená není podle vašich představ? TIPY, jak postupovat při reklamaci

Hlavní letní sezona dovolených začíná. Jenže po příjezdu do zvoleného ubytování se může stát, že realita neodpovídá popisu. Jak na dovolené postupovat v případě reklamace? Toto téma řešili na TN Live Experti na cestách.

Nárok na reklamaci vzniká, když realita neodpovídá službám sjednaným ve smlouvě o zájezdu. "Zájezd má vadu, pokud není některá ze služeb cestovního ruchu zahrnutých do zájezdu poskytnuta v souladu se smlouvou. Reklamace se mohou týkat ubytování, hotelových služeb, stravování, dopravy a podobně," popisuje provozní ředitel CK Blue Style Ondřej Rušikvas.

Podle výkonného ředitele Asociace CK Michala Vebra je hlavní jednat co nejdříve. "Důležité je nečekat. Když přijedete na hotel, tam zjistíte, že vám třeba nefunguje klimatizace, je potřeba kontaktovat delegáta a nahlásit to. Ten potvrdí případně písemnou formou, že jste vznesli reklamaci, a závadu odstraní. Jinak se lidé mohou v hotelu trápit bez klimatizace a čekat, až se vrátí domů, aby reklamaci uplatnili," popisuje proces Veber.

Související obsah

​Pokud jde o něco závažnějšího, dá se to řešit i po návratu domů. "Bez zbytečného odkladu oslovte CK, u které jste zájezd koupili. Ta má pak 30 dní na to, aby reklamaci vyřešila. Kdybyste nebyli spokojení s řešením reklamace, můžete se odvolat a sami navrhnout formu kompenzace. Vždy je to o dosažení kompromisu. Poslední variantou je řešení pomocí soudu," nastínil Veber.

Někdy ale zákazníci nárok na kompenzaci nemají, přestože si to myslí. Týká se to podle Vebra třeba toho, v kolik hodin se lidé mohou ubytovat v hotelu. "Klienti přiletí brzy ráno, ale check-in probíhá až v 16:00. Lidé se často mýlí v tom, v kolik hodin se mohou ubytovat, protože si to nepřečtou v podmínkách zájezdu," podotýká Veber.

Související obsah

​Některé situace jsou ale i úsměvné. "Setkáváme se i s bizarními případy jako třeba to, že u moře moc fouká vítr nebo že v arabské zemi je moc Arabů. To samozřejmě není z kategorie oprávněných reklamací. Je potřeba se řídit smlouvou a také zdravým rozumem," doplnil Rušikvas.

Podle Vebra se lidé také často domnívají, že CK jim bude zpětně kompenzovat počasí. "Zkažená dovolená, ale když prší, tak to CK nemůže ovlivnit. Je to věc, kterou nikdo neovlivní," míní Veber. Rušikvas ale doplňuje, že se dá pojistit i počasí. "Třeba když jedete na lyže a není sníh, tak vzniká nárok na kompenzaci. Je to ale pojistka, nikoliv reklamace," dodává.

Základním vodítkem pro určení kompenzace je tzv. Frankfurtská tabulka. "Tyto dokumenty jsou veřejně dostupné, a klienti si tak mohou udělat představu o tom, jak se kompenzace v konkrétních případech pohybují," uzavírá Rušikvas s tím, že Češi reklamují přibližně dvě až tři procenta zájezdů.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

Důležité Události

Píše se na Deník.cz