Domácí

Špatná plomba nebo rovnátka? Možná máte nárok na reklamaci

Špatná plomba nebo rovnátka? Možná máte nárok na reklamaci
Zubařská ordinace, ilustrační foto | Zdroj: Profimedia

Návštěva zubaře může někdy pacienta vyjít pěkně draho. Člověka pak hodně naštve, když mu po čase vypadne plomba, zlobí ho nová korunka nebo dítěti nesedí drahá rovnátka. Není nutné se ale předem děsit. V některých případech totiž máte nárok na reklamaci, a zubař tak musí nepovedený zákrok provést znovu a zadarmo.

Reklamaci zná většina lidí u zboží, které si koupí v obchodě. Spousta Čechů ale neví, že reklamovat může i stomatologické výrobky, jako jsou například můstky, korunky, zubní protézy či rovnátka. Platí pro ně přitom lhůta 24 měsíců, stejně jako u bot nebo televize. Zubní lékař je pak povinen reklamaci vyřídit do 30 dnů.

"Pacient by se měl s reklamací vždy obrátit na zubního lékaře, který práci provedl. Lékař má povinnost se reklamací zabývat a zjednat nápravu, tedy ji i případně projednat s laboratoří, pokud je chyba na její straně," popsala mluvčí Všeobecné zdravotní pojišťovny (VZP) Viktorie Plívová.

Zubní lékař je následně povinen pacientovi vydat písemné potvrzení s těmito informacemi: co je obsahem reklamace, jaké je datum reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace pacient požaduje. "Tím může být požadavek na odstranění vady nebo odstoupení od smlouvy a vrácení vynaložených peněz," uvedla mluvčí.

Související obsah

​Následně by si pacient měl nechat vydat také potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání. Pokud zubař reklamaci odmítne, tak i to je povinen písemně odůvodnit. Pacient se následně může obrátit na Českou stomatologickou komoru.

Nelze reklamovat vše

Stejně jako u trička nebo telefonu nemůže pacient ani u zubaře reklamovat vše, co ho napadne. "Nelze reklamovat ztracené nebo špatným zacházením zničené stomatologické náhrady, léčebné a rehabilitační pomůcky nebo ortodontické aparáty. Taktéž nelze reklamovat stomatologický výrobek z důvodu úrazu a následného poškození výrobku," uvedla mluvčí VZP.

Plomba

Komplikovanější situace je u zubní plomby. Výroba zubní výplně je totiž stomatologickým výkonem. A u toho záruka podle VZP neexistuje. "Zubní lékař v každém případě odpovídá za správné provedení výkonu, tedy zhotovení zubní výplně. V případě nespokojenosti s provedeným výkonem by se pacient měl obrátit na zubního lékaře, který výplň zhotovil. V případě, že mu bude tento lékař dělat opravu zubní výplně proto, že zákrok předtím provedl nekvalitně, měl by tak samozřejmě učinit na vlastní náklady," dodala mluvčí pojišťovny.

Spousta lidí má problém sehnat v České republice zubaře. Podívejte se, v čem je podle šéfa zubařů Romana Šmuclera problém:

TN.cz

K tématu Domácí

Co byste neměli přehlédnout

TOP ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz

Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz