Hasičský záchranný sbor chce nechat blokovat telefony těm lidem, kteří opakovaně zneužívají tísňovou linku 112, která slouží k oznamování kritických situací. Z loňských téměř šesti milionů telefonátů, které byly odbaveny na lince 112, bylo totiž přes čtyři a půl miliónů omyly a zlomyslná volání. Lidé, kteří jsou pak ve skutečném ohrožení, se pak nemohou dovolat anebo je technika na planém výjezdu.
Hasiči loni zaznamenali až v 80 procentech případů, ve kterých se lidé zmýlili nebo chtěli pomoc záchranářů zneužít. Informoval o tom mluvčí generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru Petr Kopáček.
Celkem v loňském roce zaznamenali operátoři na tísňových linkách 112 a 150 téměř šest milionů hovorů od lidí, kteří potřebovali pomoc.
"Složky integrovaného záchranného systému, které vyjedou kvůli planému poplachu zbytečně, mohou chybět jinde.
Pachatel, který zneužívá tísňové linky, ji může blokovat jinému člověku, který pomoc v nouzi skutečně potřebuje," uvedl Kopáček. Podle něj operátoři většinu zlomyslných volání rozpoznají, přesto hasiči loni v 600 případech zasahovali zbytečně.
Hasiči uvedli, že technologie linky 112 umožňuje zjistit přesně místo, odkud člověk volá, i jeho číslo. Identifikovat ho lze i v případě, že volal z mobilního telefonu bez SIM karty. Za zneužití tísňové linky hrozí pokuta až 100 tisíc korun. V některých případech může být zneužití tísňové linky hodnoceno jako například trestný čin šíření poplašné zprávy.
Podle Kopáčka nyní hasiči navrhují zpřísnit sankce za zneužití tísňových linek v souvislosti s projednáváním novely zákona o elektronických komunikacích. "Občané se však v žádném případě nemusí obávat mimořádnou událost oznámit - v případě podezření či pochybností doporučujeme volat linku tísňového volání," dodal mluvčí.
Na tísňové linky 112 a 150 loni směřovalo téměř šest milionů hovorů, tedy v průměru asi 16 tisíc volání denně. Je to zhruba o 240.000 volání více než v roce 2005. Na jednotné evropské číslo tísňového volání 112 loni připadlo zhruba pět milionů hovorů, zbytek na "tradiční" hasičskou linku 150.
Nejčastěji lidé volali na linku 112 v Ústeckém kraji (727 215 volání), nejméně na Vysočině (161 384). Na linku 112 se obracejí i cizinci, kteří navštíví Česko. Počet hovorů v cizí řeči na této lince se pohybuje v rozmezí tří až pěti procent z celkového počtu hovorů, tedy 150 tisíc až 250 tisíc volání za rok. Nejčastěji operátoři zaznamenali volání od anglicky a německy hovořících cizinců.
O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla v roce 1991 Rada Evropských společenství. V roce 2003 bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území Česka. V současnosti funguje 14 krajských call center obsluhujících linku 112.
Technologie telefonních center tísňového volání 112 propojuje základní složky integrovaného záchranného systému - hasiče, policii a zdravotnickou záchrannou službu. Letos v lednu linky 112 a 150 prověřil především orkán Kyrill. Za dva nejhorší dny řádění vichřice hasiči na tísňových linkách přijali téměř 49 tisíc volání o pomoc.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz