Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 19. 8. 2015
tipy a triky

Rady v nouzi, když selže síť operátora. Co dělat, jak volat?

Vyděšená žena s mobilem
Zdroj: Thinkstockphotos
ilustrační foto

Dnešní rozsáhlý výpadek sítě mobilního operátora O2 prakticky po celém Česku zaskočil mnoho lidí. Bohužel i těch, kteří si nutně potřebovali přivolat pomoc na tísňových linkách. Nevěděli, že rada je snadná. Přinášíme vám tři triky, jak se dovolat a připravit svůj mobil na nouzové situace...

Výpadek služeb operátora O2 na několik hodin ochromil uživatele této sítě po celé zemi. Situace byla poměrně vážná, nebylo možné se dovolat, nešlo používat datové služby. Je zřejmé, že to postihlo i lidi, kteří se nutně potřebovali dovolat na tísňové linky. Ani na ně to totiž nebylo - zdánlivě! - možné.

 

Volání nefungovalo ani na národní tísňové linky 150, 155, 156, 158, ale ani na linku 112. Fígl, jak toto omezení příště překonat, je ale zcela jednoduchý. "Ti, kteří se na tísňovou linku nemohou dovolat, musí ze svého mobilního telefonu vyndat SIM kartu. Na tísňovou linku 112 se totiž lze dovolat i bez SIM karty a hovor bude standardně odbaven," vysvětlila Nicole Zaoralová, mluvčí Hasičského záchranného sboru.

 

To všem není jediný trik, který byste měli znát a který se vám může v nouzi hodit. Představte si situaci, kdy jste vy sami bez mobilního telefonu. Při nehodě se ztratil nebo je třeba vybitý. Pomoc tak můžete přivolat pouze cizím telefonem - třeba zrovna člověka, kterého ošetřujete, je v šoku nebo bezvědomí a neumí vám sdělit kód odemykající klávesnici jeho telefonu.

 

Pomoc je opět snadná - díky legislativě a dohodě výrobců telefonů, by mělo být možné zavolat tísňovou linku 112 z kteréhokoli uzamčeného telefonu. Vyzkoušejte si to klidně hned teď sami na svém telefonu. I když to tak zprvu nevypadá, vymačkáním 112 se pro tuto jedinou operaci odemkne i zamčený telefon.

 

 

Ovšem pozor, pamatujte si, že to platí pouze pro jednotné evropské číslo tísňového volání 112. Pokud tak zkusíte vytočit hasiče (150), záchranku (155) nebo policii (158), fungovat to nebude. Proto si vždy zapamatujte evropskou tísňovou linku 112.

 

Třetí dobrá rada se týká každého z nás, ovšem tentokrát nikoli v roli zachránce, ale zraněného. Protože se zdravotníkům velmi často stává, že u pacienta v bezvědomí nevědí, komu z blízkých dát zprávu, vznikl tzv. "ICE kontakt".

 

 

Pokud se záchranáři dostanou k a do telefonu zraněného a bezvědomého či mrtvého člověka, shánějí se v kontaktech právě po zkratce ICE. Pokud ji nenajdou, hledají zpravidla kontakty typu máma, táta, brácha a podobně. Jenže to může stát drahocenné minuty třeba ve chvíli, kdy potřebují informaci od vašich blízkých nebo pro ně naopak mají zprávu.

 

A kvůli tomu vznikla zkratka ICE, In Case of Emergency (česky: "v případě ohrožení"). Stačí namísto obvyklého máma napsat jen ICE a doplnit číslo osoby, které chcete, aby byla podána zpráva.

 

Máte-li takových kontaktů na blízké více, můžete je uvést také. V tom případě zajetá pravidla říkají, že byste měli kontakty rozlišit číslem, případně i dovětkem. Například takto: ICE1 máma, ICE2 táta, ICE3 brácha ap.

tn.cz / gar

Diskuze

13.10. | 08:49 Jana
0
Náhlasit nevhodný komentář
Když nefunguje operátor, pošli holuba.
19.8. | 16:34 lenka nováková
4
Náhlasit nevhodný komentář
Co by jsme dělali, budeme konečně zase makat a nečumět celé dny do netu a drbat hodiny po telefonech :-)) Dřív mobily nebyli a taky žily a hlavně mezi sebou víc osobně komunikovali !!