On-line chat

Jak vrátit zboží a kdy to jde bez udání důvodu. I na to odpovídal mluvčí ČOI

Reklamace - Jiří Fröhlich
Zdroj: Getty Images, ČOI
Ptejte se mluvčího České obchodní inspekce Jiřího Fröhlicha
Petr Zelený
Petr Zelený
Aktualizováno 17.2. 2020 21:22
Téma:

Nevhodný dárek, špatně padnoucí svetr nebo boty, které se po týdnu nošení rozlepí - asi každý někdy řešil reklamaci. A nezřídka při návštěvě obchodu narazil. Na co všechno máte jako spotřebitelé právo, jste se mohli ptát mluvčího České obchodní inspekce Jiřího Fröhlicha. Na dotazy odpovídal v on-line chatu na TN.cz.

Nemáte krabici, ve kterých jste boty dostali? Nebo vám snad vypověděl službu telefon a vy jste s sebou do obchodu nevzali i nabíječku, která k němu patří?

 

Obchodníci zkoušejí spoustu fíglů, aby nespokojené zákazníky od reklamace odradili a ušetřili si práci. Není ovšem výjimkou, že po lidech chtějí i věci, které vrácení nebo výměně zboží podle zákona nijak nebrání.

 

 

Na co všechno máte při reklamaci nebo vrácení zboží právo a nárok? Co všechno si musíte vzít s sebou? Jak je to s prodlouženými zárukami, které obchodníci nabízejí například na domácí spotřebiče?

 

Na tyto i další otázky odpovídal na TN.cz mluvčí České obchodní inspekce Jiří Fröhlich. Ten například vysvětlil, že známá třicetidenní lhůta na reklamace se týká dnů kalendářních, nikoli pracovních.

 

A upozornil, že v některých případech má prodejce právo objednávku stornovat. "Stane-li se, že například kvůli technické chybě zboží stojí zlomek ceny a jde o zjevnou chybu a zároveň snahu spotřebitelů tuto chybu rychle využít, pak obchod může neakceptovat takovou objednávku, nepotvrdit a zboží nezasílat. V případě sporu by musel věc posoudit soud, popřípadě se může věcí zabývat i mimosoudní řešení sporů České obchodní inspekce," vypíchl Fröhlich.

 

Nabádá také k opatrnosti při nakupování zboží v zahraničních e-shopech. "Záleží na tom, zda se kupní smlouva řídí českým nebo cizím rozhodným právem. V zemích EU platí podobná pravidla jako v ČR," říká Fröhlich.

 

TN.cz