Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Dočkala se pomoci

Nemocného synka nemohla mít doma, pediatři ženu odmítali!

Dítě v nemocnici - ilustrační foto
Zdroj: Profimedia
Ilustrační snímek

V naprosto zoufalé situaci se nedávno ocitla maminka vážně postiženého chlapečka. Když se hošíkův stav zlepšil natolik, že si ho konečně mohla vzít z nemocnice domů, narazila na obrovský problém s pediatry.

Aby totiž mohl jít chlapeček do domácí péče, musel se ho ujmout právě dětský lékař. "Matka se postupně obracela na pediatry v blízkém i vzdáleném okolí, ale všichni jejího syna odmítali. Ten tak musel dále zůstávat sám v nemocnici a nemohl jít domů," popisuje na svých stránkách ombudsmanka Anna Šabatová.

 

"Lékaři, na které se žena obracela, jí tvrdili, že mají nadměrný počet registrovaných pacientů, a nového již tedy nemohou přijmout, nebo že se nacházejí daleko od ženina bydliště a v případě potřeby by nemohli dítě navštívit,“ říká k případu ombudsmanka.

 

To už žena měla pocit, že se část lékařů jen vymlouvá. Jednak proto, že by se museli starat o těžce postižené dítě, které vyžaduje více péče. A také proto, že jsou ona i její synek romského původu. Proto se žena domnívala, že se mohla stát obětí diskriminace.

 

 

"Od zdravotní pojišťovny po neformálních konzultacích získala pouze seznam pediatrů majících svou praxi v regionu a radu, ať případně vyčká, než se u některého z nich uvolní místo," doplnil úřad. Proto se maminka obrátila právě na ombudsmanku.

 

"Žena si nechala ve všech případech vyhotovit písemnou zprávu, která odmítnutí potvrzuje, a to včetně důvodu, proč se lékaři chlapce odmítli ujmout. S těmito zprávami se potom dle našich rad opět obrátila na zdravotní pojišťovnu. Ta následně zjednala nápravu a pediatra pro chlapce zajistila," popsala šťastný konec případu Šabatová.

 

Hošíka si tak konečně mohla rodina vzít domů. Ombudsmanka na závěr přidala několik obecných rad pro všechny, kteří se ocitnou ve stejné či podobné situaci.

 

1. Každý má právo zvolit sobě či svému dítěti lékaře. Lékař vás nebo vaše dítě nemůže odmítnout ošetřit či zaregistrovat z libovolných důvodů. Legitimní důvody stanovuje zákon. Patří mezi ně třeba to, že lékař má skutečně plnou kapacitu, nebo že nemá uzavřenou smlouvu s vaší zdravotní pojišťovnou.

 

2. Praktičtí lékaři mohou odmítnout pacienta i tehdy, pokud by vzdálenost místa bydliště pacienta od ordinace lékaře znemožňovala výkon návštěvní služby. Pokud vás lékař odmítne, musí vám vystavit písemnou zprávu, kde musí uvést důvod odmítnutí. Neučiní-li tak, vystavuje se riziku pokuty až do výše 100 tisíc korun. Na vydání této zprávy vždy trvejte a nenechte se odbýt! Může významně usnadnit následný boj k zajištění vašich práv či práv vašeho dítěte.

 

 

3. Důvod odmítnutí vás nebo vašeho dítěte nikdy nemůže být diskriminační. Lékař tak pacienta nemůže odmítnout například z důvodu, že je zdravotně postižený, nebo že je Rom. Za opačný postup se vystavuje pokutě či antidiskriminační žalobě. Diskriminace je nepřípustná. Pokud k ní ze strany lékaře dojde a nebudete si vědět rady, obraťte se na ombudsmanku.

 

4. Vy i vaše děti máte ze zákona povinnost být zdravotně pojištěni. V té souvislosti máte právo na to, aby vám byla zajištěna z časového a místního hlediska dostupná zdravotní péče.

 

5. Zdravotní pojišťovny musí vynaložit úsilí, aby svým klientům praktického lékaře či pediatra v dojezdové vzdálenosti zajistily. Máte-li problém si praktického lékaře či pediatra pro vaše děti zajistit sami, obraťte se tedy s žádostí o pomoc na svou zdravotní pojišťovnu. Písemné zprávy o odmítnutí vydané jednotlivými lékaři vám v této situaci mohou být velmi nápomocné.

pez TN.cz