Nový zákon

Přijdeme o dvouletou záruku zboží? Ministryně Benešová ji chce zrušit

Marie Benešová
Zdroj: Profimedia
Ministryně spravedlnosti Marie Benešová
Vladimír Hoť
Vladimír Hoť
Publikováno 25. 1. 2020
Téma:

Reklamace vadného zboží může být komplikovanější. Ministerstvo spravedlnosti připravuje novelu zákona, která počítá se zrušením zákonné záruky.

S reklamací zboží má zkušenosti téměř každý. Obchodníci a výrobci musí dávat na výrobky záruku dva roky. A platí to tak prakticky po celé Evropě. V České republice ale ministerstvo spravedlnosti chystá změny. Připravuje úpravu občanského zákoníku, v něm mimo jiné navrhuje zrušení zákonné záruky.

 

Nově bude existovat domněnka vady při převzetí. "To znamená, že vyskytne-li se vada během prvního roku, spotřebitel, stejně jako tomu bylo v případě takzvané zákonné záruky, prokazuje pouze existenci vady a předpokládá se, že zde existovala již při převzetí. Tuto domněnku může prodávající vyvrátit, například pokud prokáže, že vadu způsobil sám spotřebitel," vysvětlilo ministerstvo.

 

Vrácení poškozeného nebo nefunkčního zboží by však nemuselo být tak jednoduché, jak si ministerští úředníci představují. "Pravděpodobně se změní rozsah vad, které budou moci spotřebitelé na základě zákona úspěšně reklamovat. Nově bude podstatné, kdy vada vznikla," připouští advokátní koncipient Jakub Adámek.

 


"Koncept takzvané zákonné záruky nelze zaměňovat s právní domněnkou existence vady při převzetí zboží. Uvedená domněnka je totiž vyvratitelná, přičemž k jejímu vyvrácení postačí prodávajícímu prokázat, že vada vznikla až po převzetí zboží, bez ohledu na to, čím nebo kým byla zapříčiněna," uvádí portál epravo.cz.

 

"Naproti tomu u takzvané zákonné záruky není podstatné, zda vada vznikla či se jen projevila po převzetí zboží. Své odpovědnosti za takovou vadu se v případě takzvané zákonné záruky prodávající zprostí pouze tehdy, když prokáže, že vadu způsobil kupující," pokračuje epravo.cz.

 

A pozdější reklamace může být ještě složitější. Pokud by vám přestal fungovat například mobilní telefon v druhém roce záruky, prodejce by vám reklamaci nemusel uznat s tím, že měl závadu, už když jste si ho kupovali. "U těchto vad, které se projeví později než v prvním roce od koupě, tedy již často nebude spotřebiteli pro úspěšnou reklamaci stačit pouhé tvrzení, že zboží je vadné," vysvětluje Jakub Adámek.

 


Mluvčí ministerstva spravedlnosti Vladimír Řepka dodal, že "spotřebitel může uplatňovat i práva z vad, které se projeví až po jednom roce, do dvou let, stejně jako je tomu dnes. Musí však prokázat, že se jedná o vadu, kterou zboží mělo již při převzetí." Právo na reklamaci tak i nadále má trvat dva roky, po prvním roce od koupi však bude dokazování zcela na spotřebiteli.

 

Obchody budou moct i nadále dvouletou záruku nabízet, nebude to ale jejich povinnost. "Nově se zákazníci budou moci orientovat na trhu třeba právě podle toho, který z prodejců jim záruku nabídne," doplňuje advokátní koncipient. Prodlouženou záruku nabízejí některé obchody už dnes, často za poplatek.
 

rod TN.cz