Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Děsivá jízda

Strojvedoucí byl venku, vlak se rozjel. Proč nefungovaly brzdy?

Případ vlaku, který ujel i s cestujícími a zastavil se až po šesti kilometrech, vyvolává další otázky. Například proč se vlak rozjel, kde byl v tu chvíli strojvůdce a proč nefungovala ani záchranná brzda. Podle drážní inspekce byl deaktivovaný celý brzdný systém.

Motoráček Regiospider překvapil cestující i strojvedoucího, když se nečekaně rozjel a nikdo ho nedokázal šest kilometrů zastavit.

 

Náraz naštěstí nepřišel. Jedenáct cestujících přežilo chvíle hrůzy bez újmy na zdraví. Nikým neřízený vlak zdolal několik mostů, projel tunelem a po dvaceti minutách zastavil. Doteď nikdo neví co přesně se stalo - jisté je, že za určitých okolností se tento typ vozu stane neovladatelným.

 

Cestující zkoušeli všechno možné, ale vlak se zastavit nepodařilo. Příčinou problému byla porucha takzvané střadačové brzdy. Ta se ovládá tlačítkem na přístrojové desce a k brzdění využívá tlaku vzduchu. Proč ale selhala není jasné, sdílní nejsou ani strojvedoucí, kteří s těmito vlaky jezdí.

 

 

Podle cestujících se vlaku zasekly brzdy. Strojvedoucí chtěl poruchu odstranit a pravděpodobně v kabině uzavřel přívod vzduchu do brzdových válců. Když vystoupil, vlak se nečekaně rozjel z kopce a automaticky se zavřely dveře.

 

"Dá se vyvodit, že v brzdovém válci nebyl vzduch, protože kdyby byl, tak by to brzdilo," popsal polopaticky generální inspektor drážní inspekce Jan Kučera.

 

Cestující tak zůstali uvězněni v soupravě, která nekontrolovatelně zrychlovala. Pokud není natlakovaná brzdová soustava, nefunguje totiž záchranná brzda ani automatický systém, který za normálních okolností dokáže vlak zastavit.

 

 

Pokud se potvrdí, že strojvedoucí deaktivoval brzdy, hrozí mu vysoká srážka z platu, nebo okamžitá výpověď. V krajním případě by mohl být stíhán za obecné ohrožení. Vyšetřování ale není uzavřeno a inspekce nevylučuje, že vlak se mohl rozjet i kvůli technické závadě.

pez, Josef Svoboda TN.cz