Nezvyklé počasí vládlo v italské Monze. Nakonec z něj profitoval Räikkönen.
Hustý déšt poznamenal první páteční trénink na okruhu v italské Monze. Několik týmových stájí dokonce bylo zaplaveno, protože kanály nestíhaly odvádět vodu z trati. Trénink začal za lehké přeháňky, která se v průběhu hodiny a půl změnila v liják a bouřku. První trénink byl zastaven v době, kdy do konce zbývaly čtyři minuty. Piloti stáje Ferrari Kimi Räikkönen a Felipe Massa skončili na 9. a 14. místě. Jejich hlavní soupeř Lewis Hamilton na McLarenu nezaznamenal žádné měřené kolo. Massa během svého kroužení po okruhu dokonce pětkrát vylétl z trati a byl nejpomalejší ze všech jezdců, kterým se započítával čas.
Nerychlejší byl Räikkönen
Finský pilot Kimi Räikkönen oslavil prodloužení smlouvy s Ferrari triumfem v druhém tréninku na Velkou cenu Itálie.
Fin zvládl 5793 metrů dlouhý okruh v čase jedna minuta a 23,861 vteřiny. Druhý Robert Kubica zaostal na mokré trati o pouhých sedm setin sekundy. Lídr šampionátu Lewis Hamilton z McLarenu byl čtvrtý.
Úřadující mistr světa Räikkönen zajel nejrychlejší čas dne v odpoledním tréninku, který díky lepšímu počasí probíhal v mnohem rychlejším tempu.
"Podmínky se měnily každým kolem, zhodnocení výsledků tak bude velmi složité. Doufám, že v sobotu bude na trati panovat lepší počasí," uvedl druhý v pořadí Kubica.
Výsledky druhého tréninku
1. Raikkonen Ferrari (B) 1:23.861 31
2. Kubica BMW Sauber (B) 1:23.931 + 0.070 26
3. Heidfeld BMW Sauber (B) 1:23.947 + 0.086 29
4. Hamilton McLaren-Mercedes (B) 1:23.983 + 0.122 25
5. Rosberg Williams-Toyota (B) 1:24.110 + 0.249 33
6. Massa Ferrari (B) 1:24.247 + 0.386 34
7. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) 1:24.365 + 0.504 29
8. Webber Red Bull-Renault (B) 1:24.521 + 0.660 35
9. Sutil Force India-Ferrari (B) 1:24.669 + 0.808 22
10. Vettel Toro Rosso-Ferrari (B) 1:24.773 + 0.912 35
11. Coulthard Red Bull-Renault (B) 1:25.100 + 1.239 25
Čeká nás dramatický závod
Vyrovnané pořadí šampionátu slibuje dramatickou podívanou. Vedoucí Lewis Hamilton má před Felipem Massou pouze dvoubodové vedení a určitě jej bude chtít navýšit. Navíc po sporné penalizaci na okruhu v belgickém Spa je zdravě naštvaný a v Monze, která je Mekkou stáje Ferrari, udělá vše pro to, aby rudým vozům domácí představení znepříjemnil.
Nejen mezi piloty je okruh v Monze oblíbený
Fanoušci i samotní jezdci rychlý italský okruh milují. "Je to výjimečná trať, zajímavá a rychlá. A piloti přece vždycky chtějí jezdit co nejrychleji. Navíc je tu taková zvláštní atmosféra. Moc se těším,“ řekl Fernando Alonso, který tu loni ještě v barvách McLarenu vyhrál.
Podle Räikkönena je Monza takovým domovem fanoušků Ferrari. Je ale sympatické, že diváci tady podporují i ostatní závodníky. "My tady chceme vyhrát. Tohle je domácí trať Ferrari a bylo by fantastické, kdybych Velkou cenu Itálie poprvé vyhrál. Nemám co ztratit, dám do toho všechno," slíbil Kimi Räikkönen. Okruh v Monze je nejrychlejším v celém seriálu. Jezdci mají průměrnou rychlost kolem 250 km/h a na konci cílové rovinky to praskají až 340 km/h.
Poznamená aféra z Belgie dění v Itálii?
Atmosféru v paddocku bude možná napjatá více než bývá zvykem. V minulé Velké ceně projel cílem jako první Brit Hamilton, přesto se po penalizaci nakonec musel spokojit se třetím místem. Vítězství tak dodatečně mohl slavit Felipe Massa. Stáj McLaren podala proti rozhodnutí vedení závodu oficiální protest, který se bude řešit až po závodě v Itálii.
Slunečnou Monzu čeká déšť
Podle meteorologů se poslednímu závodu na starém kontinentu nevyhne špatné počasí. Národní autodrom v Monze zpravidla vítá návštěvníky sluncem a teplým počasím, letos by tomu tak být nemělo. Meteorologové hrozí deštěm s pravděpodobností na 80 procent.
Massa: Udělám všechno, abych získal titul
Na vedoucího Hamiltona ztrácí Felipe Massa dva body a slibuje, že pro zisk titulu mistra světa udělá všchno. "Cítím, že jsem hodně blízko titulu. Udělám cokoli," řekl Massa. "Je to poprvé, kdy mám tak velkou šanci. Boj je napínavý, ale já udělám všechno, abych vyhrál," dodal. Massa letos vyhrál už pět závodů, což je nejvíc ze všech jezdců. Hamilton vyhrál čtyřikrát.
McLaren bez zadních křidélek
Na rychlý italský okruh je prý potřeba připravit vůz tak, aby mohl jezdit přes obrubníky a měl dobrou stabilitu při brždění. Zároveň je nutné připravit se na jízdu s malým odporem vzduchu. Z vozů McLarenu proto bylo odstraněno několik aerodynamických komponentů, které tvoří přítlak a odpor vzduchu. Tento víkend tak diváci na stříbrných vozech neuvidí křidélka, ale jen jednoduché zadní křídlo.
V pátek jsou na programu dva měřené tréninky, v sobotu kvalifikace a v neděli čeká piloty hlavní závod, který startuje ve 14 hodin a živě ho vysílá televize Nova.