Už pondělní devátá etapa zavedla slavnou Rallye Dakar na nejsušší místo světa – do pouště Atacama.
Přes den nesnesitelné vedro a teplota přes padesát stupňů Celsia, v noci se zase hladina rtuti teploměru dostává až na mínus pět. Ať se podíváme na jakékoli parametry, vždy se dostáváme do extrémních hodnot.
Macík: Bude to smrtelná prasárna
Postřehy a dojmy přímo z místa dění si přečtěte ZDE.
Teplota, sucho, vysoká nadmořská výška, všude kolem nekončící pláně písku, prachu i skal ostrých jako břitva. "Má nás odrovnat, bude to brutální jízda," uvedl na svých internetových stránkách Martin Macek závodící na motorce Yamaha a jeho slova potvrdil i Martin Macík, pilot kamionu Liaz. "Bude to smrtelná prasárna," řekl.
Z romantické projíždky do spárů pouště
Organizátoři až doposud tvrdili, že rallye je zatím procházka růžovým sadem, ale před etapami v poušti Atacama přiznali, že jezdce teď čeká opravdu tvrdý boj. Nejen s písečnými dunami, které jsou i několik kilometrů dlouhé, ale i s ostatními záludnostmi drsného terénu. Je dokonce možné, že jezdci budou muset bojovat o vlastní život.
Nároky na organismus jsou v poušti obrovské a není divu, že často dochází k dehydrataci. "Za jednu etapu vypiji alespoň čtyři litry vody, přesto se mi ještě nestalo, abych šel v cíli na malou. Všichni jsme pořád dehydrovaní,“ kroutil hlavou Aleš Loprais, který se v kamionu společně se svou posádkou musel opět potýkat s technickými problémy a nepřízní štěstěny.
Defekt, zničená navigace a tlumič
Se všemi těmito nepříjemnostmi se v deváté etapě musel potýkat Aleš Loprais se svou posádkou. Jejich tatra sice odstartovala sebevědomě, už po deseti kilometrech však přišel první problém. Kamion najel na ostrý kámen a pneumatika nevydržela. "Doufali jsme, že kompresory to zvládnou dofukovat, ale po několika kilometrech jsme zjistili, že ne," uvedl navigátor Vojtěch Štajf.
Česká posádka si ale s výměnou skvěle poradila a ztratila pouze necelých dvacet minut. I přesto se kolem žlutého kamionu prohnala smečka pronásledovatelů. To buhužel nebylo vše.
"Po pár kilometrech od výměny pneumatiky mi odešlo navigační zařízení," doplnil výčet technických problémů navigátor Vojtěch Štajf. "Naštěstí máme záložní a dokázali jsme jet svižně i navzdory tomu, že nám odešel také tlumič," popsal situaci Aleš Loprais. Jeho posádka ale nebyla jediná, která měla problémy. Tomáš Tomeček s kamionem stejné značky se dokonce převrátil a byl převezen do nemocnice k preventivnímu vyšetření. Naštěstí výsledky neukázaly žádné zranění.
Macháček drtí soupeře
V kategorii čtyřkolek nadále řádí Josef Macháček, který nezadržitelně směřuje k pátému trimfu na Dakaru. Vyhrál osmou i devátou etapu a své vedoucí postavení si bude chtít udržet i v dnešní etapě číslo deset. "Včera jsme jeli po úvodních dunách Atacamy a bylo to šílené. Střídaly se skály, písek, půlkilometrová převýšení. A dnes má být ještě hůř,“ prozradil s obavami neohrožený muž na čtyřkolce.
Desátá etapa zkrácena o 200 kilometrů
Start desáté etapy byl kvůli husté mlze odložen o 30 minut a orgánizátoři se rozhodli, že etapu zkrátí o 200 kilometrů, takže jezdce čeká "pouhých“ 476 kilometrů drsným terénem. Tato informace ale vůbec nepotěšila Aleše Lopraise, který si přál, aby k žádnému zkrácení nedošlo.
V náročných podmínkách se cítí jako ryba ve vodě a i přes veškeré patálie stoupá v celkovém pořadí. "To, co ostatní děsí, my potřebujeme. Co největší duny a těžký terén, jen tak máme šanci dohnat časové manko, které jsme nabrali kvůli technickým problémům v úvodu rallye,“ prozradil Loprais své tajné plány a přání.
Splní se mu?