Vítězem 10. závodu letošního seriálu Formule 1 Velké ceny Evropy se stal Španěl Fernando Alonso s McLarenem, který nejlépe zvládl deštivý závěr a čtyři a půl kola před cílem předjel dosud vedoucího Felipe Massu. Lídr kvalifikace Kimi Räikkönen nedojel, vedoucí muž celkového pořadí Lewis Hamilton dojel až 9. a poprvé v seozně nebodoval ani nestál na stupních vítězů.
Déšť přerušil závod
Už ráno lékaři FIA rozhodli, že i přes sobotní karambol v kvalifikaci může Lewis Hamilton do závodu nastoupit. Jenomže Brita dál provázela sobotní smůla. Hned po startu musel do boxů kvůli technickým problémům a když pak začalo pršet, skončil mimo trať v kačírku. Jeřáb ho sice vrátil na trať a Hamilton mohl pokračovat, to už měl ale kolo ztráty na zbytek starotvního pole a když se závod po přerušení restartoval, vyjížděl jako poslední z boxů. Nakonec ale stíhací jízdou dojel alespoň některé soupeře a do posledního kola bojoval s Kovalainenem o poslední bodovanou pozici.
Ještě dlouho před tím se ale odehrál klíčový moment závodu. Těsně po startu začalo pršet a na trati se děly divy. Jezdci narychlo měnili pneumatiky, i tak jim to ale pořádně klouzalo. Button s Liuzzim skončili na stejném místě jako Hamilton, jen jim navíc zhasl motor a už se nemohli vrátit. Liuzzi navíc málem ve smyku smetl safety car, který už v té době vyjížděl na trať. I proto byl zanedlouho závod přerušen.
Toho dokonale využil nováček závodu Markus Winkelhock, který kvůli problémům s vozem startoval z boxů a rovnou stačil obout "mokré" pneumatiky. A tak ve chvíli, kdy byl ve 4. kole závod zastaven, překvapivě kroužil na 1. místě.
Räikkönen měl smůlu
A právě na déšť doplatil lídr Kimi Räikkönen. Do boxů nezamířil hned v 1. kole a musel celý okruh absolvovat na suchých pneumatikách. Když pak o kolo později přezul, spadl až na sedmé místo. "Využil jsem toho, že Kimi nezajel hned do boxů, cítil jsem, že na jiných gumách mám šanci se dostat dopředu," přiznal Räikkönenův týmový kolega Felipe Massa, který se díky tomu naopak protlačil do čela závodu. Tedy za Winkelhocka, jenž ale brzo první pozici opustil.
Trápení Räikkönena ale nebyl konec. Když už se po restartu závodu propracoval až na třetí místo a dýchal na záda pomalejšímu Alonsovi, vypověděl mu ve 35. kole službu jeho stroj a Fin se do cíle nepodíval.
Závod byl zastaven
Již zmiňovaná průtrž mračen byla hlavní příčinou zastavení závodu. Ve 4. kole vyjel na trať safety car a o chvíli později vedení závodu rozhodlo počkat, až déšť ustane. "První tři kola byla naprosto neuvěřitelná. Ještě, že byl závod přerušen," přiznal po závodě pozdějí vítěz Fernando Alonso. Pauza pomohla i vozům BMW, které se hned po startu na trati srazily a musely do boxů na opravu.
Po více než dvacetï minutách se vyjasnilo, trať byla zbavena vody a mohlo se závodit znovu. Překvapivý lídr Markus Winkelhock podle očekávání v čele dlouho nevydržel a během jediného kola se propadl až na 10. příčku. Navíc mu o chvíli později vyšlehl z výfuku plamen a Němec svůj první závod v životě nedokončil.
Postupně na trati vydrželo jen třináct jezdců a ustálilo se i pořadí na bodech. Tam se překvapivě usadily oba Red Bully. Především Coulthard si vedl dobře, vždyť po technických problémech v kvalifikaci startoval až z 19. místa. "Déšť byl hodně nepříjemný, ale nám nakonec pomohl, pro tým to byl skvělý závod," liboval si v cíli třetí Coulthardův kolega Mark Weber, pro něhož to bylo první umístění mezi třetmi nejlepšími od roku 2005. Celkově pak Red Bull získal hned deset bodů, tedy stejně jako McLaren a víc, než Ferrari.
Na konci opět zapršelo
Na suché trati vše spělo k tomu, že závod vyhraje Felipe Massa, jenž si držel dostatečný náskok před Alonsem. Jenomže devět kol před koncem začalo znovu pršet a na mokru si vedl mnohem lépe Alonso. Pět kol před koncem se dotáhl na Massu a třetí útok se mu povedl. "Závod byl velmi vzrušující. Podmínky se hodně měnily. Na suchu bylo Ferrari rychlejší, ale v závěru nám déšť pomohl. Na mokru jsem se snažil podat co nejlepší výkon, i když při předjíždění Felipeho jsme se trochu dotkli navzájem," popisoval rozhodující okamžiky závodu Alonso. Za kontakt se prý ale Massovi omluvil.
Na Ferrari tak zbylo druhé místo, Massa dovezl svůj stroj osm sekund za Alonsem. "Měl jsem dobrý začátek, Předjel jsem Fernanda a skoro i Kimiho. Jenomže pak to bylo hodně těžké, v dešti jsme měli problémy. Na konci mi hodně vibrovaly gumy, nedokázal jsem držet stupu, proto se Fernado přiblížil a předjel mě," přiznal Massa potíže.
Výsledky Velké ceny Evropy
1. Fernando Alonso (McLaren-Mercedes)
2. Felipe Massa (Ferrari) +8.1 sec
3. Mark Webber (Red Bull-Renault) +65.6 sec
4. Alexander Wurz (Williams-Toyota) +65.9 sec
5. David Coulthard (Red Bull-Renault) +73.6 sec
6. Nick Heidfeld (BMW) +80.2 sec
7. Robert Kubica (BMW) +82.4 sec
8. Heikki Kovalainen (Renault) +1 kolo
9. Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) +1 kolo
10. Giancarlo Fisichella (Renault) +1 kolo
11. Rubens Barrichello (Honda) +1 kolo
12. Anthony Davidson (Super Aguri-Honda) +1 kolo
13. Jarno Trulli (Toyota) +1 kolo
Nedokončili
Kimi Räikkönen (Ferrari) +26 kol
Takuma Sato (Super Aguri-Honda) +41 kol
Ralf Schumacher (Toyota) +42 kol
Markus Winkelhock (Spyker-Ferrari) +47 kol
Jenson Button (Honda) +58 kol
Adrian Sutil (Spyker-Ferrari) +58 kol
Nico Rosberg (Williams-Toyota) +58 kol
Scott Speed (STR-Ferrari) +58 kol
Vitantonio Liuzzi (STR-Ferrari) +58 kol