Milovníci Formule 1 se o víkendu opět mají na co těšit. Seriál mistrovství světa má totiž na programu už svůj 11. závod, který se pojede na okruhu Hungaroring v Maďarsku. Díky TV NOVA a Galaxie sport u toho můžete být tradičně i vy, náš web vám nabídne on-line reportáž ze závodu.
"Mokrý" závod zamíchal kartami
Do Maďarska se celé startovní pole Formule 1 přesunuje po divokém závodě na Nürburgringu, kde kromě řidičských dovedností rozhodoval o výsledku podstatnou měrou také déšť. V jednu chvíli se totiž z německého okruhu stalo velké vodní kluziště, na kterém se neovladatelné monoposty řítily zcela jiným směrem, než chtěli sami piloti.
Hodně vzruchu vyvolal i předjížděcí manévr Fernanda Alonsa, který si v závěru vyšlápl na do té doby vedoucího Felipe Massu a s drobným šťouchancem jej předjel. Oba si pak vše vyříkali v boxech a tak lze jen čekat, zda už jejich rozezlení vyprchalo.
Především ale závod v Německu ještě zhustil tlačenici na čele mistrovství světa. Dvanáctibodový náskok Lewise Hamiltona se smrsknul na pouhá dva bodíky, Alonso se totiž díky výhře na Nürburgringu pořádně přiblížil svému stájovému kolegovi. Hamilton, který nebodoval, by se ale rád vrátil na stupně vítězů a vedení v šampionátu pojistil.
Znovu s nováčkky
Stejně jako v Německu i tentokrát se mohou příznivci rychlých kol těšit i na nového jezdce. A dokonce ne jednoho. Stejně jako v Německu bude nováček pilotovat monopost Spyker. Němec Markus Winkelhock převzal místo odvolaného Christijana Alberse pouze na Velkou cenu Evropy, nyní by měl do vozu číslo 21 usednout pětadvacetiletý Japonec Sakon Yamamoto. Na kontě má sice jen jeden start v loňské sezoně, do týmu by ale měl přinést více peněz, naž Winkelhock. Ten přesto zůstane zapsán ve Formuli 1 jako muž, který v divoké Velké ceně Evropy jako debutant několik kol vedl závod.
Druhým novicem bude Němec sebastian Vettel, který si svůj debut odbyl letos při Velké ceně USA v barvách BMW, kde získal jeden bod jako záskok za zraněného Roberta Kubicu. Nyní ho angažovala stál Torro Rosso, jež se zároveň zbavila Scotta Speeda.
Charakteristika trati
Budapešť se stala prvním místem ve východní Evropě ovládané Sovětským svazem, kde se jel závod Formule 1 ještě před pádem komunistického režimu. Trať je úzká a plná zatáček, což prakticky vylučuje předjíždění. Navíc je povrch často pokrytý pískem. Pro diváky jsou atraktivní přírodní tribuny s dobrým výhledem, o častém předjíždění si ale návštěvníci mohou nechat jen zdát. Na klikatém okruhu se předjíždí těžko.
Délka kola: 4,381 km
Počet kol: 70
Délka závodu: 306,663 km
Nejrychlejší kolo: Michael Schumacher (2004, Ferrari F2004) - 1:19,071
Nejnižší rychlost na trati: Zatáčka č. 2 - 80 km/h
Nejvyšší rychlost na trati: Cílová rovinka - 290 km/h
Kdo zkrotí maďarský okruh?
Maďarsko je tradičním pořadatelem velkých cen od roku 1986, kdy se stalo první zemí socialistického bloku, kde se ryze "buržoazní" závod jel. V každém případě zde Formule 1 získla mnoho příznivců a Budapešť se tak stala nedílnou součástí kalendáře závodů. Letos se zde pojede už po dvaadvacáté v řadě.
Navíc jde o poměrně nevyzpytatelnou trať. Za sucha se zde těžko předjíždí, pokud ale začne pršet, mohou se dít věci, jako před dvěma týdny v Německu. O tom by ostatně moho hovořit loňský vítěz Jenson Button, který díky dešti dovezl do cíle svou Hondu jako první. Byl to zatím jediný triumf této stáje v šampionátu.
Ostatně právě Hungaroring je jedním z mála okruhů, kde nejvyšší počet vítězství nedrží ani McLaren, ani Ferrari. Se sedmi výhrami tu má prvenství Williams, McLaren mu ale se šesti úspěchy hodně šlape na paty.
A komu se zde daří? Pomineme-li loňského vítěze Buttona, stáli zde na nejvyšší příčce i další současní piloti F1. V roce 2005 Kimi Räikkönen, tehdy ještě na McLarenu, v roce 2003 pro změnu Fernando Alonso s Renaultem a ještě o rok dříve Rubes Barrichello na Ferrari.
Vítěz? Rozhodne mnoho faktorů
A kdo může pomýšlet na triumf letos? Adeptů je více. Pokud nebude pršet, mnohé napoví už kvalifikace. V samotném závodě se totiž nedá moc předjíždět a tak bude pořadí na startu velmi důležité. A pokud sprchne? Pak můžeme být svědky podobného závodu, jako v Německu.
Program Velké ceny Evropy v TV
Kvalifikace: sobota 4. srpna ve 13.55 hod. TV NOVA i Galaxie sport (přímý přenos)
Kvalifikace: sobota 4. srpna ve 21.00 hod. Galaxie sport (záznam)
Hlavní závod: neděle 5. srpna ve 13.30 hod. TV NOVA (přímý přenos)
Hlavní závod: neděle 5. srpna v 21.00 hod. Galaxie sport (záznam)