Představovali jste si, že si užijete parádní dovolenou přesně tak, jak to slibovali v katalogu, ale realita tomu ani vzdáleně neodpovídala? Neváhejte zájezd reklamovat! Podle zákona na to máte měsíc.
Obecně platí, že čím dřív si budete stěžovat, že něco nebylo v pořádku, tím lépe. Pokud se vám tedy zdá, že ubytování či stravování není takové, za jaké jste si zaplatili, žádejte nápravu přímo v hotelu nebo u delegáta.
Pozdě na reklamaci ale není ani tehdy, když už jste z dovolené doma. Od příjezdu na to máte ještě měsíc. "Zákazník má nárok na nějakou přiměřenou slevu, která odpovídá rozdílu mezi řádnou dovolenou a tou defektní," vysvětlil Miloš Borovička, právní poradce společnosti dTEST.
Pokud vás třeba ubytují v jiném hotelu, než jste si objednali, mohli byste dostat slevu až 20 %. Stejně jako za pokoj bez slíbené klimatizace nebo, pokud by se mu uklízečka vyhýbala obloukem. A pokud se vám bude zdát, že jíte každý večer to samé, i za to můžete uplatňovat vrácení peněz.
Pamatujte si, že vždy můžete reklamovat jen to, co je výslovně uvedeno ve smlouvě nebo v potvrzení o zájezdu. Od té doby, co vešla v platnost novela občanského zákoníku, nemusíte při koupi zájezdu žádnou smlouvu podepisovat. Potvrzení o koupi, ve kterém jsou uvedeny údaje o sjednaných službách včetně podmínek reklamace, musíte dostat ještě před zaplacením dovolené.
Co mohu reklamovat:
nižší kvalitu hotelu
nefunkční nebo chybějící vybavení
špatný výhled
nižší komfort, než jste si zaplatili
problémy s dopravou (nelze ale reklamovat zpoždění vlivem zácpy)
jídlo
ztrátu radosti - nemůžete se zájezdu zúčastnit, protože cestovka posunula termín
zaplacené vízum u zrušeného zájezdu
Reklamaci může vyřídit personál hned na místě - špatné jídlo či pokoj vám mohou vyměnit, chybějící vybavení doplnit apod. Zároveň ale můžete žádat i o finanční vyrovnání, kompenzace se pohybuje od 5 až do 50 %, nejvyšší odškodnění dostanete za poškození pokoje či hmyz v pokoji.
Jak podat reklamaci
Zájezd reklamujte vždy tam, kde jste za něj platili. Může to být buď cestovní agentura, nebo konkrétní cestovní kancelář. Na vyřízení reklamace má prodejce 30 dní.
Reklamace musí obsahovat jméno a adresu vaši i prodejce, datum podání reklamace, informace o zájezdu, popis toho, co reklamujete, návrh na kompenzaci, zda bylo již nějaké odškodnění poskytnuto a nesmí chybět ani váš podpis.
Nezapomeňte, že úspěch reklamace závisí i na počtu a kvalitě důkazů. Vždy si tedy to, co bylo špatně, vyfoťte, pomůže také například vyjádření spolucestujících nebo potvrzení zaměstnanců hotelu.