Astronomie

Mezihvězdný "návštěvník" vyvolal nadšení. Vědci už ví, odkud přiletěl

Zdroj: NASA

Astronomům se povedl úžasný objev. Minulý měsíc poprvé v historii našli v naší soustavě mezihvězdný objekt, který dostal přezdívku Oumuamua (První posel). Nález vyvolal ohromné nadšení a nyní přišli vědci s dalším objevem, nejspíš už ví, odkud k nám objekt přiletěl.

Objev dráhy mezihvězdného cestovatele vyvolal 18. října ohromné nadšení. Objekt dostal označení A/2017 U1 a brzy se mu začalo přezdívat Oumuamua, což podle portálu Iflscience znamená v havajštině První posel.

Podle trajektorie se předpokládá, že obíhá po hyperbolické elipse a není gravitačně vázán na Sluneční soustavu.

A vědci nyní přišli s teorií, odkud tento mezihvězdný objekt přiletěl. Podle studie zveřejněné na portálu knihovny Cornellovy univerzity pochází A/2017 U1 z blízké hvězdokupy, která je vzdálená přibližně 163 až 277 světelných let od Země. Vědci mají za to, že k nám objekt letěl kolem 40 milionů let. Konkrétně by se mělo jednat o mlhovinu Carina, nebo Columba.

Vědci mají za to, že je Oumuamua asteroid, který má v průměru kolem 400 metrů. Nejblíže Slunci proletěl 9. září a už se k němu pravděpodobně nikdy nepřiblíží. Původně se pracovalo s tím, že se jedná o kometu, nicméně objekt nemá žádné specifické znaky komety.

V naší soustavě se astronomové setkávají obvykle s dvěma typy vesmírných objektů, buď mají krátkou periodu oběhu, nebo naopak dlouhou. Dlouho se čekalo na třetí typ, tedy na mezihvězdné objekty s hyperbolickou dráhou, které Sluneční soustavu navštěvují jen jednou.