Inženýři z Ratíškovic na Hodonínsku sestrojili republikový unikát. Podařilo se jim vyrobit největší podzemní kombajn. Kolos váží přes sto tun a bude pracovat v dole při těžbě soli.
Už na první pohled budí stotunový kolos respekt - člověk je vedle něho jako mravenec. Při prvním startu se otřásla v základech celá hala.
Obří motory roztáčejí vrtáky, které budou hluboko pod zemí razit štolu. Inženýři zkoušejí, jestli je řvoucí dvanáctimetrový kolos vůbec schopen pohybu.
Ocelový obr váží víc než deset nákladních aut dohromady a aby se pohnul z místa, museli inženýři sestrojit pásy větší než používají armádní tanky.
"Stroj pohánějí elektromotory o síle 1400 koní, to je víc než nejsilnější sporťák na světě," vysvětlil obchodní zástupce výrobce Karol Šmehil.
Rychlostní rekordy asi nepokoří, ale pod zemí není kam spěchat. Za jedinou minutu dokáže vykutat osm tun draselné soli.
Veškerá elektronika musí být navíc izolovaná, aby pod zemí nedošlo k výbuchu metanu. Ruský zákazník požadoval hlavně popisky přístrojové desky v azbuce a ovládání jako v tanku.
Sestrojit takové monstrum trvalo inženýrům dva roky a důlní společnost za největší český podzemní kombajn zaplatí přes šedesát milionů korun.
Obří těžební stroj si příští týden převezme zákazník. Pak ho rozšroubuje na malé díly a deset kamionů ho poveze do cílové stanice. Transport bude trvat minimálně tři týdny.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz