Lymská borelióza

Čeští vědci zvrátili letité dogma! Má to pomoci v boji s boreliózou

Zdroj: Getty Images

Českým vědcům se podařilo obrátit na hlavu desítky let přijímané dogma. Zjistili přesný způsob, jak se z klíšťat přenáší borelióza na člověka. O objevu informovala Akademie věd České republiky (AV ČR).

Celý třicet let platil předpoklad amerických vědců, že se bakterie, které způsobují lymskou boreliózu, dostávají z klíštěte na člověka skrz sliny zvířete.

To je ale podle jednoho z hlavních autorů objevu Radka Šímy slepá ulička. "Myslíme si, že borelie jdou ze střeva přes jícen rovnou do hostitele, a sliny klíštěte pro borelie nejsou důležité. Proto musíme cílit na střevo klíštěte, nikoli na sliny,“ vysvětlil.

To potvrdil i ředitel Biologického centra AV ČR Libor Grubhoffer, který se studiu klíšťat věnuje celý svůj profesní život. "Celá desetiletí jsme nemohli borelie ve slinných žlázách klíštěte najít a hledali jsme pro to různá vysvětlení. Naši mladí kolegové se nebáli zpochybnit autority a podali přesvědčivé důkazy o tom, že k přenosu borelií nedochází přes sliny,“ uvedl Libor Grubhoffer.