Koronavirus

Vědci našli slabé místo koronaviru. Díky němu mohou nemoc zlikvidovat

Zdroj: Thinkstockphotos

Vědci již objevili důkaz o tom, že nový typ koronaviru začíná mutovat. Co by mohlo být pro lidi životně nebezpečné, ale odhalilo slabinu viru, které se nyní snaží využít.

Analýza více než 5349 genomů koronaviru SARS CoV-2 ze 62 zemí ukázala, že zatímco virus samotný je poměrně stabilní, některé jeho kmeny již zmutovaly. To je přirozený proces, který v epidemiolozích vyvolává oprávněné obavy.

Dvě genetické změny se však týkají tzv. glykoproteinového hrotu, který virus používá k infikování lidských buněk. Právě ten by se mohl stát důležitým prostředkem v hledání účinné vakcíny.

Dosavadní studie odhalily, že tvar glykoproteinového hrotu nového koronaviru mu umožnil vázat se na lidské buňky efektivněji, než například příbuzný virus, který v roce 2002 vyvolal propuknutí nemoci SARS. Tento rozdíl zřejmě pomohl novému koronaviru infikovat více lidí a rychle se rozšířit po světě.

Studie výzkumníků z London Hygiene and Tropical Medicine, o které informoval web tvnoviny.sk, zdůrazňuje, že není jasné, jak mutace ovlivňují virus, ale protože změny vznikly nezávisle na sobě v různých zemích, mohou pomoci snadnějšímu šíření viru.