Výzkumný převrat. Vědci dokázali vypěstovat v laboratoři umělý orgán

Zdroj: IKEM

Slzy v budoucnu možná potečou jinak, než je zvykem. Nizozemští vědci totiž pomocí kmenových buněk vypěstovali miniaturní lidské slzné žlázy, které jsou schopné "plakat".

Výzkum začal už v roce 2009, kdy vědci experimentovali s vnitřní výstelkou střeva, jenž se díky vysoké buněčné regenerace obnovuje každých pět dní. Při vývoji nového orgánu použili právě kousek střevní tkáně, kterou neustále krmili bílkovinami, tak aby stimulovali buněčný růst, informuje Guardian.

"Ale k našemu překvapení kmenové buňky vytvořily mini-orgán. Je malý, ale má ve střevě všechny různé buňky, které potřebujete pro trávení potravy," uvedl autor studie Hans Clevers, vedoucí skupiny Hubrechtova institutu.

Od té doby vědci vytvořili mini verze dalších orgánů, které jsou nazvané organoidy. Například jater, slinivky břišní, močového měchýře a dalších. Dokonce se jim podařilo úspěšně vypěstovat žlázky hadího jedu. V loňském roce se Hans Clevers rozhodl začít pracovat na slzných žlázách.

Po úspěšné vytvoření slzných žláz myší se vědci zaměřili na tkáň lidí. K malým kouskům jednotlivých tkání, které byly umístěny ve speciálním gelu, dodali výzkumníci růstové buňky. Asi po týdnu vědci vzniklou hmotu rozdělili na ještě menší části a zvětšili dávku kmenových buněk, tak aby vytvořili několik mini žláz. "Vypadali jako malé balónky," řekl Clevers.

Vědci se nyní shodují, že mohou po celém světě použít tento orgán k identifikaci nových léků pro pacienty, kteří neprodukují dostatek slz, a ke studiu toho, co je příčinou rakoviny slzné žlázy a jak ji lze léčit. V budoucnu může být tento typ organoidu dokonce transplantován pacientům s nefunkčními slznými žlázami.

Vědci poprvé dokázali získat DNA z komára uvízlého v pryskyřici. Podívejte se na reportáž televize Nova: