Domácí

Za palivo se dá ušetřit kuchyňským olejem. Odborník popsal, jak na to

Za palivo se dá ušetřit kuchyňským olejem. Odborník popsal, jak na to
Zdroj: Getty Images

Koronavirová pandemie žene ceny paliv nahoru. Někteří majitelé dieselových aut chtějí ušetřit, a tak k naftě přilévají kuchyňský olej. Zákon to neumožňuje, ale nikdo obsah nádrží nekontroluje. V peněžence jim díky tomu mohou zůstat tisíce korun měsíčně. Motorů neznalí řidiči by to však měli pořádně zvážit. Olej jim totiž může auto úplně odrovnat.

Cena nafty se i kvůli covidu postupně šplhá ke 30 korunám. Češi přemýšlí, jak na provozu svých aut ušetřit. Mnozí rostlinné oleje využívají už delší dobu, jiní se na to teprve chystají. Žádný univerzální návod neexistuje a výrobci to pochopitelně důrazně nedoporučují.

Podle profesora Michala Vojtíška z Ústavu automobilů, spalovacích motorů a kolejových vozidel ČVUT v Praze je nezbytné použití olejů místo nafty konzultovat s někým, kdo má patřičné technické znalosti. "Rostlinný olej se dá použít jako palivo pro naftové motory, ale určitě ne tak, že ho nalijete do nádrže prvního automobilu, který vám přijde pod ruku," řekl TN.cz.

Úplná věda to ale prý není. "Na rostlinný olej se motor provozuje tak, že motor ohřejete na naftu, tím si ohřejete i rostlinný olej. Poté horký olej, který dobře teče, pouštíte do motoru a před jeho odstavením přepnete zpátky na naftu, aby se ten motor propláchl," vysvětlil Vojtíšek.

Motor je důležité před startem ohřát proto, že oleje jsou za nízkých teplot ztuhlé a hůře tečou. "Navíc jsou mnohem méně hořlavé. Zkuste si usmažit řízky na naftě a pravděpodobně z toho budete mít slušný požár v kuchyni," pokračoval odborník na motory.

Související obsah

Historie použití rostlinných olejů podle Vojtíška sahá do prvopočátků naftového motoru. "Rudolf Diesel předvídal, že pojede na olej z podzemnice olejné, a lidé se k tomu běžně vracejí," konstatoval.

 

Hrozba pro životnost motoru

Nedoporučuje však sáhnout po jakémkoliv oleji, mnohem větší jistotu budete mít u těch speciálně upravených. "Lze použít rostlinný olej palivové kvality, který je rafinovaný tak, že má velice nízký obsah sloučenin, jež zanášejí filtr částic," radí expert.

 

Olej by neměli místo nafty používat řidiči, kteří jezdí pouze na krátké vzdálenost nebo nepravidelně. Vozidlo musí být dlouho vytížené, aby se motor nezničil. "Vezměte jakýkoliv sériový automobil, nalijte libovolný rostlinný olej bez ohledu na certifikáty kvality do nádrže a provozujte ho ve městě na krátké dojezdy do práce. Uvidíte, že životnost naftového motoru, která je běžně okolo půl milionu kilometrů, třeba po pěti či 10 tisících kilometrech máte problém," varoval profesor Vojtíšek.

Související obsah

Použití rostlinných olejů je prý nejvhodnější pro zemědělské stroje, kamiony, které jezdí dlouhé trasy, nebo lodní motory. Neznamená to však, že pro ostatní řidiče je zapovězený."Nejsou potřeba konstrukční zásahy od výrobce, speciální nádrž na olej můžete udělat jako dodatečnou úpravu," uvedl odborník.

Není to legální

V každém případě platí, že před jakýmikoliv pokusy s rostlinnými oleji je nutností poradit se o takovém kroku s automechanikem nebo jiným expertem. Jezdit na stolní olej navíc zapovídají zákony v celé Evropské unii. Na rozdíl od nafty se na něj nevztahuje spotřební daň. Nařízeno je používat pouze schválená paliva. Ve skutečnosti ale obsah nádrží nemá kdo kontrolovat. Problém s Celní správou mohou mít překupníci takových olejů.

Majitelé benzínových vozů mají podle Vojtíška na rostlinné oleje co nejrychleji zapomenout. "V lepším případě jim to nepojede a tím si motor zachrání, pouze budou muset vyčistit celý palivový systém. V tom horším si motor úplně zničí," uzavřel.

Pohonné hmoty v květnu opět zdražily. Více v reportáži TV Nova:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Domácí

Důležité Události

Píše se na Deník.cz