Domácí

Větší ochrana cyklistů? Ať se taky zaměří na to, co dělají na silnicích, volají lidé

Větší ochrana cyklistů? Ať se taky zaměří na to, co dělají na silnicích, volají lidé
Zdroj: profimedia.cz

Od července příštího roku budou muset motoristé objíždět cyklisty ve vzdálenosti 1,5 metru. Lidé přijali změnu předpisů rozporuplně. Mnozí poukazují na to, že cyklisté sami moc nedodržují dopravní předpisy a přáli by si, aby se na jejich chování na silnicích policisté více zaměřili. Na to, že mnozí cyklisté jsou hazardéři, upozornil i dopravní expert.

Novela zákona o provozu na pozemních komunikacích bude od července příštího roku nařizovat řidiči při předjíždění objíždět cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru a na silnici s maximální povolenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu ve vzdálenosti jednoho metru.

Proti změně se postavila řada dopravních expertů a nesouhlasily ani senátní výbory. Kritici poukazují na to, že nová opatření bude těžké dodržovat a také kontrolovat. Část populace navíc upozorňuje na to, že jsou to právě cyklisté, kteří ve většině případů na silnicích nedodržují předpisy.

"Chceš jezdit na kole? Jsi účastník silničního provozu, tak hajdy do autoškoly. Polovina cyklistů nezná ani základy pravidel silničního provozu," myslí si čtenářka TN.cz Irena. "Už by se měl na ty cyklisty někdo zaměřit. Stále jezdí dva až tři vedle sebe. Nejlépe uprostřed silnice. Rukou nedávají vědět, že odbočují. Jezdí po chodnících celé skupiny," dodává čtenářka Věra.

"Jezdím po Praze autem denně, a to co předvádí cyklisté je něco neuvěřitelného. Padne na křižovatce červená? Nevadí, rozhlédne se a jede dál. V lepším případě to ohne na chodník a vezme přes přechod, kde zrovna padla zelená, aby mohl pokračovat v jízdě. Neříkám, že řidiči aut jsou svatí, například ti co dojíždí do práce, taky jezdí jak úplná prasata. Zipování, přednosti zprava neexistuje. Většinou má přednost ten, kdo jede rychleji," stěžuje si zase Jan.

Související obsah

​A není jediný, který vnímá problém na obou stranách. "Jsem cyklista i šofér. Prasata se najdou jak u šoférů, tak u cyklistů. Chtělo by to více policejních kontrol, a to na všechny," zní další z komentářů.

Že jsou často trestáni hlavně řidiči aut vadí i Ivanovi. "Myslím si, že cyklisté nejsou vůbec nijak postihováni. Po cyklistech se nevyžaduje prokázání znalosti dopravních předpisů, což je zejména v době, kdy mnozí nechtějí mít řidičák, velmi chybné. Natož pak aby předpisy byly cyklisty dodržovány," napsal.

Podle dopravního experta Romana Budského je důležité, aby cyklisté znali a dodržovali dopravní předpisy "Jde o to, aby cyklisté dodržovali pravidla silničního provozu, drželi se u krajnice a netvořili pelotony," myslí si Budský.

Budský dále uvedl, že nejčastější nehody cyklistů jsou zaviněné alkoholem, a to až ve 30 procentech. Při nadýchání do jedné promile hrozí pokuta až 20 tisíc. Při vyšší prokázané hladině alkoholu v krvi hrozí pokuta dokonce až 50 tisíc. Jízda v podnapilém stavu může být v některých případech klasifikována i jako ohrožení pod vlivem návykové látky, za což hrozí až rok za mřížemi.

Související obsah

​Řada cyklistů také neváhá jezdit po chodníku, za což hrozí od policistů až dvoutisícové pokuty. V případě, že dojde ke srážce s chodcem, je situace brána jako klasická dopravní nehoda a od toho se také odvíjí výše trestu. Část cyklistů také často přejíždí na kole přes přechod pro chodce. I to je podle expertů proti vyhláškám. Pokud chce cyklista přejít přechod, musí z kola nejdříve sestoupit.

Pro cyklisty obecně platí stejná pravidla, která jsou platná pro řidiče motorových vozidel. Například ani cyklisté tak nemohou vjet do jednosměrky. "Jako velký problém považuji také nedostatečné osvětlení cyklistů za tmy, často chybí i základní odrazky. To považuji za úplnou sebevraždu," dodal Budský.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Domácí

Důležité Události

Píše se na Deník.cz