V Portugalsku budou mít zaměstnavatelé zakázáno kontaktovat své zaměstnance po skončení jejich pracovní doby. Revoluční změnu schválil tamní parlament v rámci nového zákoníku práce, který zaměstnavatelům také ukládá povinnost přispívat zaměstnancům na výdaje spojené s prací z domova.
Nový zákoník práce portugalští zákonodárci odhlasovali minulý týden. Ten mimo jiné ukládá zaměstnavatelům povinnost ctít dobu odpočinku u svých zaměstnanců. Mimo pracovní dobu je tak nesmí žádným způsobem kontaktovat, v opačném případě jim hrozí pokuta.
Zákon samozřejmě počítá s výjimkami, kdy je možné tento zákaz obejít. Zaměstnavatel se v takovém případě může odvolávat na "vyšší moc". Jak informuje portugalský deník Publico, nové pravidlo se bude vztahovat obecně na všechny zaměstnance.
Zákon stanovuje, že "zaměstnanec má právo mimo pracovní dobu se odpojit od všech komunikačních kanálů či nereagovat na žádosti o kontakt ze strany zaměstnavatele". To znamená, že pracovník má možnost si ve svém volnu vypnout například mobil anebo odmítnout hovor, pokud mu volá šéf. Zároveň za to nesmí být v práci nijak znevýhodněn, nebo dokonce potrestán.
Nový zákoník práce obsahuje i řadu změn týkajících se práce z domova. Portugalští zákonodárci tak reagují na situaci kolem pandemie koronaviru, kdy mnoho zaměstnanců pracuje "na dálku".
Firmy budou muset přispívat na výdaje, které pracovníkům vznikly při práci z domova. To se týká například účtů za elektřinu či plyn nebo internetu.
Novinkou je také právo rodičů dětí mladších osmi let nastoupit na home office, aniž by si to předem domluvili se zaměstnavatelem. Zaměstnavatelé jsou také povinni zabránit tomu, aby se jejich pracovníci doma cítili osaměle. Podle zákona jim musí osobní kontakt s nadřízenými či ostatními kolegy zajistit alespoň jednou za dva měsíce.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz