Domácí

Nemáme zboží, ani nám nevrací peníze, stěžují si zákazníci známého e-shopu

V posledních týdnech a měsících se množí stížnosti na jeden z velkých českých eshopů. Společnost nereaguje na naše maily a na lince padají jen plané sliby, stěžují si zákazníci. E-shopem se zabývá také Česká obchodní inspekce (ČOI). Jde o eshop OKAY.

Naděžda Vašková z Hodonína, která pracuje jako učitelka a je maminkou malé dcerky, se stěhuje, a v novém bydlení si chtěla pomocí našetřených peněz udělat útulný obyvák. Na e-shopu společnosti OKAY si všimla zlevněné obývací stěny, která jí učarovala a hned si ji objednala. Díky 50procentní slevě zaplatila jen 2 000 korun. Od té doby však zažívá jedno zklamání za druhým.

E-shop jí slíbil, že stěnu dodá do tří dnů. To bylo 11. ledna. Po více než dvou týdnech je ale Naděžda stále bez nábytku i bez peněz. "Nereagují na e-maily, když jim zavolám, tak mi vždy řeknou, že odesílají další den. Při sledování zásilky se ale nic nemění. Ve středu jsem tam znovu volala, byla jsem rozčílená. Paní na lince mi řekla, že nemá žádné informace a nedokáže mi říct, kdy to bude doručeno," řekla Naděžda. Rozhodla se proto, že vše stornuje. Podle jejích slov jí ale operátorka na lince odvětila, že neví, kdy jí peníze vrátí.

Stížností je plný internet

Naděžda není jediná, kdo má s e-shopem podobné obtíže. S podobnými zkušenostmi, jako má ona, se svěřují zákazníci na sociálních sítích i v komentářích různě po internetu, někteří píší i volají redakci TN.cz.

"Už měsíc a půl mám zaplacený gauč a včera mi řekli po 20 hovorech, kde tvrdili, že neví, co se stalo a kde je, že ho vlastně ani neprodávají a nemají ho, peníze samozřejmě nic," napsal ve středu Martin.

"Mám dvě objednávky z osmého ledna, zboží skladem, dodnes nedodáno, na e-mail nereagují, nejde se přihlásit, nevím, co si mám o tom myslet," přiblížil svou zkušenost ve středu 26. ledna Petr.

Související obsah

​"Špatná komunikace obchodu. Zboží ani po dvou měsících nebylo doručeno, přitom po měsíci byla slíbena náprava (zboží bylo skladem a mělo být doručeno do týdne). Objednávka byla zrušena po dvou měsících a ani po týdnu od zrušení nebyly peníze vráceny," popsal Venca.

Redakce TN.cz oslovila e-shop ohledně vyjádření. "Ve výjimečných případech se, bohužel, může stát, že se dodání zboží o něco prodlouží, přestože se snažíme dělat vše pro to, aby k podobným situacím vůbec nedocházelo. Pandemická situace, bohužel, zapříčinila, že jsou výjimečně některé kousky z našeho sortimentu hůře dostupné, i my tedy čekáme na jejich dodání, které je nám přislíbeno ze strany výrobců v řádu několika dnů. Tyto informace pak neprodleně po obdržení předáváme našim vlastním zákazníkům," reagoval mluvčí e-shopu Jakub Koutek.

Celé vyjádření OKAY si můžete přečíst zde:

Vyjádření OKAY

papyrus_core.transform.document.file_type: pdf papyrus_core.transform.document.file_size: 79.73 kB

OKAY prověřuje obchodní inspekce

E-shopem se zabývá od loňského roku také Česká obchodní inspekce (ČOI). "Na společnost OKAY jsme od podzimu minulého roku obdrželi v rámci celé ČOI více než 100 podání a týkají se převážně právě nedodržení deklarované lhůty na dodání výrobku či nevrácení peněz. V několika případech jsme to kvalifikovali jako nekalou obchodní praktiku. Za minulý rok jsme provedli více než 20 kontrol společnosti. Další kontrolu máme nyní zahájenou. Nepravdivou informaci o dostupnosti výrobku (a další zjištěná pochybení) jsme se společností řešili již v několika řízeních. Společnost však buď podala odpor, nebo odvolání, takže nejsou zatím žádná rozhodnutí pravomocná," uvedl pro TN.cz mluvčí ČOI Jiří Fröhlich.

Na OKAY eviduje více než stovku stížností za loňský rok také spotřebitelská poradna dTest. "Nejčastěji si spotřebitelé stěžovali na bleskovou výměnu zboží, neuznané reklamace a také se objevilo několik negativních zkušeností s dopravou zboží, například s objednávkou vynesení rozměrného zboží do patra," shrnul Jaroslav Švehla z dTestu. Na portálu dTestu Vaše stížnosti se ale objevují i komentáře k nevracení peněz a nedodání zboží.

Související obsah

Jak postupovat

DTest také poskytl radu, jak postupovat. Pokud zboží nedorazí v termínu ani po urgencích, má zákazník právo od smlouvy odstoupit. "V takovém případě se závazek ruší od počátku a strany si vrátí vše, co si plnily. Pokud tedy bylo zboží zaplaceno, tak prodejce vrátí částku. Pokud prodávající odmítá peníze vrátit, tak spotřebitel může prodejci zaslat výzvu k vydání bezdůvodného obohacení. Dopis doporučujeme zasílat doporučeně, nejlépe s dodejkou. Spor lze také řešit prostřednictvím ADR ČOI. V konkrétních případech může pomoci spotřebitelská poradna dTestu," objasnil Švehla.

Podívejte se na rozhovor s ​Ondřejem Tichotou z Evropského spotřebitelského centra:

 

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Důležité Události

Píše se na Deník.cz