Domácí

Změny v cestování: Na novinkách zavedených kvůli covidu vydělali klienti

Změny v cestování: Na novinkách zavedených kvůli covidu vydělali klienti
Ilustrační foto | Zdroj: Profimedia

Koronavirová pandemie otřásla zejména cestováním. Cestovní kanceláře a agentury musely přistoupit na novou hru a nová pravidla. Klienti ale díky covidu získali řadu výhod.

Podle Ministerstva pro místní rozvoj ČR (MMR) je u nás k 20. 1. 2022 evidováno 589 cestovních kanceláří. Oproti začátku roku 2019 se jejich počet snížil o 292. Ke 3. 1. 2019 tedy MMR registrovalo 881 cestovních kanceláří. "Co se týká rozdílu oproti dnešku, tak drtivá většina CK živnost pouze přerušila," upřesnil mluvčí MMR Vilém Frček.

Covid ovlivnil většinu odvětví, ale nejvíce oblast cestování. Lidé, kteří měli zakoupené zájezdy, s příchodem covidu zažili nepříjemné chvíle. Nemohli odjet do zahraničí, ale co hůř, peníze za zájezdy byly v nedohlednu. Cestovky totiž místo vracení peněz mohly lidem dát vouchery. Ty ale lidé nadšeně zrovna nepřijímali. 

Související obsah

Situace na trhu

Chorvatsko je určitě jedna z nejoblíbenějších destinací Čechů. V roce 2020 covid zasáhl cestování i do této destinace. "V roce 2021 panovala situace, kdy přetrvával strach z covidové situace, a lidé nechávali rezervace na poslední chvíli. Nejvíce lidí si zarezervovalo svou dovolenou v červnu 2021. Ti, co chtěli jet do Chorvatska v červenci či srpnu, neměli šanci. Většina pobytů byla vyprodaná. Letos je situace jiná, lidé se totiž poučili. Nenechávají nic náhodě a rezervují si ubytování s předstihem už od konce prosince. V tomto období je totiž nabídka ubytování největší. Tato změna v uvažování lidí ohledně včasné rezervace je nejvýraznější za poslední tři roky," popisuje situaci vedení Agency InterCroatia.

"V březnu 2020 se uzavřely hranice, tedy nebylo možné cestovat vůbec. Když se omezení začala začátkem června postupně uvolňovat, CK Blue Style okamžitě hledala možnosti, jak své klienty dopravit do dostupných destinací. Přes omezené možnosti jsme díky rychlé reakci na aktuální změny přepravili desítky tisíc klientů, jednalo se ale jen 30 % ve srovnání s rokem 2019. V roce 2021 začali obecně cestovatelé více využívat služeb cestovní kanceláře, která jim na cestě byla důležitým partnerem a jistotou," uvedla mluvčí CK Blue Style Ilona Topolová.

Související obsah

Velký zájem o letní dovolenou potvrdila také mluvčí cestovní agentury Invia Andrea Řezníčková. "Co se týče prodeje letních zájezdů, momentálně evidujeme meziroční nárůst téměř 300 %, vypadá to, že tento rok by mohl být rekordním," dodala mluvčí.

​Mluvčí CK Fischer Jan Bezděk potvrdil, že se kancelář musela přizpůsobit situaci na trhu. "Hlavním benefitem je, že dáváme klientům možnost zrušit zájezd ještě 30 dnů před odletem pouze z vlastního rozhodnutí. Pokud klient nakonec odletět nechce, nemusí udávat žádné důvody a všechny peníze vrátíme zpátky," řekl mluvčí.

Jak covid-19 ovlivnil cestovní pojištění, rozebírali odborníci v pořadu Experti na cestách. Podívejte se na celý díl:

Výhody, které covid-19 zákazníkům přinesl

Kvůli pandemii se změnilo chování zákazníků a ti začali po cestovních kancelářích vyžadovat jiné služby. Aby cestovky přežily, musely se přizpůsobit.

Nízké zálohy patří k jedné z pozitivních změn, které cestovky zákazníkům nabízí. Například Blue Style láká k zakoupení zájezdu, kdy do 31. 1. 2022 klient zaplatí 1 500 korun za každou osobu. Cestovní agentura Invia nemá jednotnou částku záloh. Nejnižší se pohybuje od 500 korun za osobu. Nejvyšší je pak až 5 tisíc korun za osobu. InterCroatia chce, aby zájemce zaplatil jen 1 000 korun za celou rezervaci. CK Fischer požaduje zálohu 990 korun za osobu.

Změnu zájezdu zdarma a výhodné storno podmínky poskytuje většina cestovních kanceláří. U těchto služeb je nutné si dát pozor, pro jaké zájezdy tyto podmínky platí. Například Blue Style nabízí připojištění BlueComfort SAFE, v rámci kterého mohou klienti změnit zájezd dokonce ještě 10 dní před plánovaným odletem, a to zcela zdarma.

Související obsah

Covid pojištění je dalším plusem, které nabízí většina cestovek. Je vhodné jej také porovnat s tím, co nabízejí pojišťovny. "Pokud si kupujete zájezd, tak je velice důležité, že máte jistotu. V případě, že zrušíte zájezd z důvodu onemocnění covid nebo karantény, tak se zrušení cesty vztahuje i na události spojené s covidem," řekl provozní ředitel Blue Style Ondřej Rušikvas v pořadu "Experti na cestách".

Požadavek na testy na covid obvykle není problém. Buďto lze využít širokou síť odběrných stanovišť a laboratoří v oblíbených destinacích případně pomoc se zařízením testů je jednou z věcí, které cestovní kanceláře nabízejí. Například Blue Style má na letišti Václava Havla centrum Travel Lab. Za zvýhodněnou cenu nabízí klientům CK Fischer testování 2,3 kilometru od letiště. Čedok nabízí přednostní rezervaci na odběrových místech.

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz