První kola přijímacích zkoušek na střední školy už mají letos žáci za sebou. Podle některých oslovených zástupců středních škol je letos zájemců o určité obory hodně a kvůli nedostatečným kapacitám se na ně nedostanou ani ti, kteří kritéria k přijetí splnili.
Letošní zkoušky na čtyřleté maturitní obory proběhly v polovině dubna, na víceletá gymnázia o týden později. Podle údajů Cermatu se k nim přihlásilo 103 tisíc zájemců o maturitní obory, z toho 79 600 na čtyřleté obory a zbývající uchazeči se hlásili na šestiletá a osmiletá gymnázia. Přijímací zkoušky skládalo také 1300 uprchlíků z Ukrajiny.
Podle podnikatele ve vzdělávání Tomáše Jízdného mají střední školy nedostatek míst, což vede k velkému stresu žáků, kteří se obávají, že se na vysněnou školu nedostanou.
"Počty žáků končících základní školu se za poslední roky zvyšují pravidelně. To samé se ale nedá říct o místech na středních školách. Chybět budou ještě několik let," komentuje situaci Tomáš Jízdný, majitel Střední pedagogické školy Futurum v Praze.
Po prvním kole přijímacího řízení jsou pak dle něj ve stresu všichni. "Řeší odvolání, přihlášky do druhých kol a hledají další vhodné školy, které mají ještě kapacitu. Vede to hlavně k tomu, že i jedničkáři se často nikam nedostanou a volí obor spíš podle toho, kde je ještě kapacita. A to není vzdělávání, jak si ho v jednadvacátém století představujeme," kritizuje Jízdný nastavení systému.
Velký zájem uchazečů zaznamenávají tradičně gymnázia. "Na středních školách je míst dostatek, ale asi ne těch, které by si rodiče přáli. Znám situaci v Praze, tam jsou gymnázia plná a v druhém kole už se uchazeči většinou nedostávají," řekla redakci TN.cz Renata Schejbalová, předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií ČR.
Kromě gymnázií se velkému zájmu těší i ostatní střední školy. Podle předsedkyně Asociace středních pedagogických škol Romany Studýnkové je u pedagogických oborů dlouhodobě převis uchazečů.
"Na řadě středních škol probíhá ještě navíc školní zkouška kvůli specifickým dovednostem, i přesto je zájemců hodně," říká Studýnková. Mnoho uchazečů se ale na obor kvůli místům nakonec nedostane. "Kritéria sice splní, ale je dána přednost těm, kteří je splní ještě lépe," vysvětluje Studýnková.
O podobné situaci na Střední pedagogické škole Futurum mluví Tomáš Jízdný. "Všechny, kdo se k nám hlásí, přijmout nemůžeme, přesto, že se k nám hlásí spousta talentovaných žáků. Mnoho studentů však také nechce volit alternativu jen proto, že na ně nezbylo místo na jejich vysněné škole," říká majitel školy.
O něco méně zájemců letos evidují zdravotnické obory středních škol, přesto je jich však dostatek. "Je jich méně než loni, v loňském roce byl boom způsobený koronavirovou krizí. Zdravotníci byli v první lajně, což ovlivnilo veřejné mínění, že je to profese nutná a dobře oceněná. Ve většině zdravotnických škol jsme měli převisy," popisuje předseda Asociace zdravotnických škol ČR Karel Štix.
V letošním roce se podle Štixe zdravotnické školy naplnily ve většině případů v prvních kolech. Úspěšní uchazeči, kteří se po přijímacích zkouškách rozhodnou do školy nenastoupit, budou nahrazeni žáky pod nimi.
Podle člena rady Asociace průmyslových středních škol ČR Milana Maršíka by počty nových žáků mohly být definitivní na začátku června. "Uchazeči se většinou hlásí na dvě školy, takže dvojnásobný převis přihlášek je takový normální stav, který by měl zaručit zaplněné třídy," řekl redakci TN.cz Maršík, který je ředitelem Střední průmyslová škola elektrotechniky a informačních technologií v Dobrušce.
Ministerstvo školství letos eviduje přes 90 tisíc žáků devátých tříd na základních školách. "Podle statistického sběru dat k 30. 9. 2021 je ve školním roce 2021/22 v 9. ročnících základních škol 94 419 žáků," napsala redakci TN.cz mluvčí resortu školství Aneta Lednová.
Národní pedagogický institut poskytl redakci TN.cz data o volných místech, která střední školy různých typů uchazečům v České republice nabízejí.
"Sběr dat probíhal se začátkem školního roku 2021/2022, kdy začíná rozhodování žáků o podání přihlášky na střední školu a začínají probíhat dny otevřených dveří. Data tedy nereflektují možné změny v souvislosti s válečným stavem na Ukrajině," uvedla za institut Hana Novotná, vedoucí oddělení šetření, analýz a výzkumu.
Kategorie vzdělání | Forma vzdělání | Počet nabízených míst |
C - Praktická škola | 1 508 | |
Denní | 1 508 | |
E - Nižší střední odborné vzdělání s výučním listem | 7 746 | |
Denní | 7 711 | |
Kombinovaná | 35 | |
H - Střední odborné vzdělání s výučním listem | 52 224 | |
Denní | 50 448 | |
Dálková | 1457 | |
Večerní | 46 | |
Kombinovaná | 273 | |
J - Střední nebo střední odborné vzdělání bez maturity i výučního listu | 140 | |
Denní | 120 | |
Dálková | 20 | |
K - Čtyřleté úplné střední všeobecné vzdělání (na gymnáziu) | 14 346 | |
Denní | 14 206 | |
Dálková | 50 | |
Distanční | 40 | |
Kombinovaná | 50 | |
K - Šestileté úplné střední všeobecné vzdělání (na gymnáziu) | 2 472 | |
Denní | 2 472 | |
K - Osmileté úplné střední všeobecné vzdělání (na gymnáziu) | 9 444 | |
Denní | 9 444 | |
L0 - Úplné střední odborné vzdělání s odborným výcvikem a maturitou | 11 041 | |
Denní | 10 961 | |
Dálková | 25 | |
Kombinovaná | 55 | |
L5 - Úplné střední odborné vzdělání s vyučením i maturitou - nástavbové studium | 13 068 | |
Denní | 8 209 | |
Dálková | 3 799 | |
Večerní | 215 | |
Distanční | 185 | |
Kombinovaná | 660 | |
M - Úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení) | 64 651 | |
Denní | 61 786 | |
Dálková | 2412 | |
Večerní | 168 | |
Distanční | 393 | |
Kombinovaná | 1196 | |
P - Vyšší odborné vzdělání v konzervatoři | 751 | |
Denní | 721 | |
Kombinovaná | 30 | |
Celkový součet | 178 695 | |
zdroj: Národní pedagogický institut |
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz