Necelých 10 dnů před komunálními volbami houstne v hlavním městě atmosféra. Zástupci opozice se navážejí do vedení magistrátu kvůli údajně neustávajícímu chaosu na pražských komunikacích. Kromě zdlouhavých oprav jim vadí na ulicích malované cyklopruhy, které rozčilují některé řidiče. Vedení města se hájí tím, že jsou pro tamní dopravu prospěšné.
"Kde je užší silnice, tak tam to ještě zabírá prostor. Když mají stezky, tak by mohli jezdit v Praze po stezkách. Vždyť tam je pruh vedle stezky," rozčiluje se jeden z dotázaných.
Cyklopruhů za posledních 36 měsíců v Praze vzniklo téměř 18 kilometrů. Kritizují je pražští opoziční zastupitelé i odborníci. "Ty cyklopruhy tak, jak jsou některé malované v Praze, přinesly celou řadu nebezpečných situací. Je to takový symbol této koalice, která tím dává najevo svoje vidění světa, a to dokonce navzdory těm samotným cyklistům, pro které to může být často nebezpečné," tvrdí kandidát na primátora Patrik Nacher (za ANO).
"Díky cyklopruhům nemusí v Praze řidiči dodržovat ten odstup podle zákona jeden a půl metru, když předjíždějí cyklistu. To by znamenalo, že v Praze by na mnoha úsecích vlastně cyklistu ani řidiči nemohli předjet. Když je tam ten cyklopruh, tak to potom není předjíždění, ale je to souběžná jízda," vysvětlil primátor Zdeněk Hřib (Piráti).
"Každý Pražan vidí, že nás přenesli spíš na východ než na západ, protože všude na západě včetně Vídně se dělají cyklostezky mimo silnice. Ale my jsme rekordmany v počtu nakreslených cyklopruhů. Čili je to nebezpečné. Myslím, že nás to nikam neposunulo a že je daleko lepší dělat tu infrastrukturu mimo ty hlavní komunikace," uvedl starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS).
"Když se podíváme na některé cyklopruhy, které jsou vyloženě nebezpečné, je to třeba sjezd z Rozvadovské spojky, na Plzeňskou ulici nebo pak nájezd na Hlávkův most, kdy řidiči neočekávaně narazí na cyklopruh a mnohdy tu dopravní situaci vyřeší pouze se štěstím," sdělil dopravní expert Roman Budský.
Za poslední tři roky investoval pražský magistrát do stezek a cyklopruhů přes jednu miliardu korun. "Jízda na kole je v podstatě volnočasová aktivita, v podstatě sezónní hobby. Nikdo asi nebude čekat, že cyklisté jezdí po cyklopruhu v lednu nebo v mínus 20stupňovém mrazu, takže je to zbytečné. A cyklopruhy jsou symbolem šikany řidičů zeleného fanatického magistrátu," uvedl další kandidát na primátora Petr Macinka (Motoristé sobě). Současné vedení obhajuje investice do dopravy také tím, že roste obliba městské cyklistiky.
Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz