EXKLUZIVNĚ Cestovní kanceláře

Češi konečně vědí, jak to bude se zájezdy! Dostálová upřesnila pravidla

Simona Šimková
Simona Šimková
7.5. 2020 19:38
Téma:

Tisíce klientů cestovních kanceláří už to mají černé na bílém. Ministerstvo pro místní rozvoj vydalo metodiku práv a povinností poté, co řada kanceláří vymáhala po klientech doplatky za dovolené, které se neuskuteční. Podle ní cestovky nesmějí požadovat doplacení plné výše takového zájezdu. Už uhrazenou zálohu je možné nahradit poukázkou.

"Vyhrožovali nám, že pokud ten doplatek neuhradíme, tak nám zruší zájezd se stoprocentním storno poplatkem. Pod nátlakem jsme nakonec uhradili doplatek," popsal klient jedné cestovní kanceláře. "Písemně jsem odstoupil od smlouvy. Nedostal jsem nic, nemám ani voucher," dodal další.

 

Na Televizi Nova se obrátily desítky lidí, podle kterých jim cestovky zadržovaly peníze bez udání důvodů, náhle navyšovaly storno poplatky a vymáhaly doplatky. To dopálilo ministryni pro místní rozvoj Kláru Dostálovou (za ANO), a tak její resort všechna práva a povinnosti vydal černé na bílém.

 

"Pokud cestovní kancelář ví, že se zájezd neuskuteční, tak od zájezdu může odstoupit jak cestovní kancelář, tak zákazník. Bez storno poplatku," uvedla exkluzivně pro TV Nova Dostálová.

 

Stále ale visí ve vzduchu už zaplacená záloha, za kterou cestovka může vydat voucher. Pokud ho klient do srpna 2021 nevyužije, dostane všechny peníze zpět. Výjimka platí pro zranitelnou skupinu obyvatel. "Senioři, samoživitelé, lidé na Úřadu práce a tak dále. Ti mohou voucher odmítnout ihned a musí jim být vraceny peníze," doplnila ministryně.

 

 

Storno poplatek si cestovky v tuto chvíli mohou účtovat tehdy, pokud je zájezd naplánovaný na srpen a dál. Cestovky své jednání hájí, metodika vydaná ministerstvem je podle nich zmatečná. "V tuto chvíli je na každém, jak si zákon vyloží. Těch výjimek je tam tolik, že ji 80 procent klientů má a pak to pozbývá smyslu," sdělil mluvčí Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

 

Ministerstvo připravilo i druhou část pokynů, ve které klienti najdou vzor výpovědi a rady, jak s cestovní kanceláří komunikovat.

epa TN.cz