Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

budoucí středoškoláci

Kam po základce: Takhle si dítě nejlépe vybere střední školu

Dívka u přijímaček
Zdroj: Profimedia
Ilustrační foto
Kateřina Sejková
Kateřina Sejková
Publikováno 9. 9. 2019

Desítky tisíc deváťáků už nyní se svými rodiči řeší otázku pokračujícího vzdělávání. Při výběru školy je potřeba se zaměřit především na tři hlavní kritéria - jaký zvolit obor, jestli studovat v místě bydliště a zda sáhnout raději po soukromé, anebo veřejné škole.

Nový školní rok sice teprve začal, mnozí deváťáci ale už teď začínají přemýšlet nad tím, co s jejich životem bude dál a která střední škola pro ně bude ta pravá. Při výběru by měli rodiče brát ohled primárně na to, co dítě baví a o co se zajímá. Jejich studijní předpoklady jsou až na druhém místě.

 

"Děti někdy bývají zaskočeny nároky, se kterými se poprvé setkají na střední škole, a pokud je výuka nebaví, rychle ztrácí motivaci. Například u našich uchazečů očekáváme zájem o techniku a počítače, neměli by mít odpor k matematice, ale všechno ostatní jsme schopni je naučit," uvedl ředitel Soukromé střední školy výpočetní techniky Martin Vodička.

 

Budoucí středoškolák by měl ale vzít v potaz i svoje slabiny. "Neměl by také zapomenout na svůj zdravotní stav, který může někdy výběr ovlivnit," tvrdí Národní ústav pro vzdělávání.

 

Všeobecné vzdělávání v podobě gymnázií poslední dobou už moc netáhne. Trendem je naopak specializace už na střední škole. Výrazně roste zájem o školy zaměřené na IT, ale také o řemeslné obory. Děti při výběru školy ovlivňuje nejen zájem o obor, ale také vidina dobrého výdělku a snadné uplatnění.

 

 

Většina škol v Česku je veřejná. Soukromých je zhruba čtvrtina a studenty se pokouší nalákat na moderní technologie, individuální přístup a větší důraz kladený na praktickou výuku. Podle Martina Vodičky už dávno neplatí, že soukromé školy jsou drahé a pro lenochy, kteří nezvládají výuku na veřejné škole.

 

Kvalitní střední škola by měla mimo standardní výuku nabídnout dětem i řadu mimoškolních aktivit, které umožní jejich profesní rozvoj - například přípravu na jazykovou zkoušku FCE, získání řidičáku nebo různé pobyty v zahraničí.

 

Důležitým faktorem při rozhodování může být i to, zda škola nabízí individuální přístup ke studentům. V méně početných třídách mohou učitelé brát vpotaz odlišné nároky každého studenta. "Umíme pracovat s talenty, ale díky individuálnímu přístupu pomůžeme vystudovat i dětem se specifickými vývojovými poruchami (dyslexie, dysgrafie, ADHD apod.)," tvrdí vedení Letohradského soukromého gymnázia.

 

Nástup na střední školu může být prvním krokem k osamostatnění dítěte a přípravou na dospělý život. Rodiče by tudíž neměli ihned zavrhovat možnost studia daleko od bydliště. Zvlášť pokud v okolí není žádná specializovaná škola, která by odpovídala zájmům a nárokům budoucího středoškoláka.

 

"Žáci z jiných regionů mají možnost využít nabídky ubytování ve dvou budovách domova mládeže přímo ve školním areálu. Zde jsou jim kromě optimálních studijních podmínek vytvořeny i podmínky pro sportovní a kulturní a jiné aktivní trávení volného času nebo odpočinek," uvedla Pavla Vacková ze SOŠ a SOU Dubno. 

TN.cz