Kompenzace

Za zpoždění vlaku máte nárok na odškodné. Kdy o něj požádat?

Vlaky
Zdroj: Getty Images, Profimedia.cz
Jan Pánik
Jan Pánik
Aktualizováno 25.7. 2019 12:05
Téma:

Cestování bez vlaků si mnoho Čechů neumí představit, ne vždy ale probíhá cesta úplně bez komplikací. Na železnici je totiž poměrně časté zpoždění nebo dokonce úplné zrušení spoje. Málokdo však tuší, jaká má v těchto případech práva.

Zpoždění vlaku zažil snad už každý cestující. V tomto případě je dopravce povinen průběžně informovat cestující o aktuální situaci a předpokládaném čase odjezdu a příjezdu vlaku. Pokud zpoždění na příjezdu přesáhne 60 minut, je pravděpodobné, že ani do cíle nedorazí s menším zpožděním.

 

"V takovém případě má cestující možnost výběru mezi zrušením cesty s vrácením jízdného za její neuskutečněnou část, nebo pokračováním cesty. Ať už cestující pokračuje do cílové stanice podle plánu nebo náhradním spojem, má nárok na kompenzaci od železničního dopravce," vysvětluje časopis dTest.

 

Výše odškodnění pak záleží na délce zpoždění vlaku. Pokud je zpoždění mezi výchozí a cílovou stanicí od 60 do 119 minut, může cestující od železničního dopravce požadovat odškodnění ve výši 25 % ceny jízdenky. U zpoždění přesahujícího 120 minut činí výše kompenzace 50 % ceny.


 

"Odškodnění vyplácí dopravce do jednoho měsíce od podání žádosti, a to ve formě poukázek nebo jiných služeb," vysvětluje dTest a dodává, že na žádost cestujícího je povinen vyplatit kompenzaci v penězích. 

 

Existují však důvody, při kterých může dopravce vyplacení kompenzace odmítnout. "Cestující nemá nárok na odškodnění, pokud byl o zpoždění informován dříve, než zakoupil jízdenku. To samé platí i pro případ, kdy je zpoždění vzhledem k pokračování jiným spojem kratší než 60 minut," upozorňuje časopis.

 

 

Výše odškodnění pak bývá ještě určena podle toho, z jakých důvodů ke zpoždění došlo. Pokud se jedná o zpoždění zaviněné ze strany dopravce, je odškodnění vyšší než u nezaviněného zpoždění, kterému dopravce nemohl zabránit.

 

Zaviněná zpoždění jsou ta, která vznikla například z důvodu poruchy vlaku, nezaviněná zpoždění jsou pak všechna ostatní, která nevznikla ze strany železničního dopravce. Patří zde například kalamity či opravy na silnicích a železnicích.

 

 

Železniční dopravci se při odškodnění musí řídit evropským nařízením. To však stanovuje pouze minimální výši kompenzace. Některé společnosti tak cestujícím slibují mnohem více. 

 

Například soukromý dopravce RegioJet rozlišuje odškodné podle doby jízdy. Pokud cestující jede vlakem méně než 1,5 hodiny, nabízí společnost v případě nezaviněného zpoždění 31 až 90 minut kompenzaci 25 % z ceny jízdného.

 

Nad 90 minut pak cestujícím vrátí rovnou celou částku za lístek. Pokud je zpoždění vinou RegioJetu, dostanou cestující 100 % jízdného už při zpoždění nad 60 minut. Podrobné informace o kompenzacích najdou cestující na webu dopravce.

 

 

Druhý soukromý dopravce Leo Expres se v případě odškodnění řídí nařízením. Vyjímkou však je úplné zrušení spoje. V tom případě vrátí cestujícím celé jízdné a navíc 50 % z ceny na zákaznickou kartu. Veškeré detaily o kompenzacích má dopravce na svém webu.

 

České dráhy pak odškodňují cestující podle nařížení Evropského parlamentu. Také národní dopravce má informace o kompenzacích na svých webových stránkách.

 

Cestující mají u všech dopravců ještě další práva. "Pokud je zpoždění při příjezdu nebo odjezdu delší než 60 minut, měl by dopravce nabídnout cestujícím zdarma i občerstvení úměrně k čekací době, pokud je ve vlaku či stanici k dispozici," dodává dTest. Podle něj má dále cestující nárok na hotelové nebo jiné ubytování a přepravu mezi železniční stanicí a místem ubytování v případě, že je nutný pobyt na jednu nebo více nocí.

TN.cz