Prezident FIA Max Mosley poslal všem stájím dopis s zdůrazem na přijetí dalších úsporných opatření.
Přestože se asociace týmů F1 (FOTA) se s FIA dohodla loni na prvních opatřeních, podle Mosleyho je třeba jít ještě dále. Úspory by se měly týkat motorů, převodovek, šasi a například i závodních víkendů, jako jedno z možných řešení Mosley vidí i rozpočtové stropy.
Situace nebyla "růžová" už před finanční krizí
V úvodu svého dopisu prezident FIA uvedl, že situace ve formuli 1 nebyla udržitelná již před finanční krizí, náklady byly příliš vysoké a na startovním roštu byla volná místa. Mosley považuje všechny drahé technologie, které nemají význam mimo F1, za zbytečné. Zároveň odmítá námitky týmů, že byly v nedávné minulosti uskutečněny velké investice do rozvoje zázemí.
Změny v letošní sezóně považuje Mosley změny za pozitivní, ale připomíná, že je třeba některé věci dotáhnout do konce, hlavně omezení provozu aerodynamických tunelů na 8 hodin denně a 5 dní v týdnu. Pokud se týmy dohodnou na dalších úsporných opatřeních, FIA je připravena o nich jednat.
Velké změny až příští rok
Nicméně Max Mosley požaduje, aby ty nejdůležitější změny přišly v roce 2010 ato hned v několika oblastech. Motory by měly mít omezení otáček na 17 tis./min. a k tomu by se přidalo omezení testů na 15 000 km ročně, včetně pátečních jízd během závodních víkendů.
FIA má v úmyslu stanovit jako podmínku pro vstup do světového šampionátu 2010 smlouvu se společností XR na odběr standardizované převodovky. Díky tomuto opatření dojde podle Mosleyho k významným úsporám.
Omezit by se měl i celkový rozpočet
Přechod na hladké pneumatiky si vyžádal velké investice do vývoje, v rámci kterého týmy hledají optimální rozložení hmotnosti vozů. Změny v rozměrech pneumatik by tyto problémy měly odstranit. Bridgestone by zároveň měl prozkoumat možnost výroby pneumatik, z kterých neodpadávají kousky gumy.
FIA je nakloněna myšlence omezit celkové rozpočty týmů. Podle Mosleyho by omezení mohlo fungovat, pokud by se všechny týmy dobrovolně zavázaly ho dodržovat. Cílem je snížit náklady na takovou úroveň, která umožní nezávislým týmům fungovat se ziskem na základě příjmů od Formula One Management a velmi nízkých příjmů od sponzorů. První reakce ze strany týmů jsou pozitivní. Údajně budou konstruktivně diskutovat o návrzích Maxe Mosleyho.