Motorsport

Enge o Dakaru: Je to neuvěřitelně náročné, příští rok se chci vrátit

Rallye Dakar, tedy nejslavnější soutěž světa, je v plném proudu. V loňském roce se jí účastnil také Tomáš Enge. Ten popsal, jaké nástrahy na závodníky při takto obtížném závodu čekají. Promluvil o svých zkušenostech, ale také se vrátil k zesnulému Karlu Lopraisovi.

"Je to extrémní závod, který je dlouhý 12 dní. Je tam nějakých 5 000 kilometrů rychlostních zkoušek a i s přejezdy to dělá nějakých 8 500 kilometrů. Je to opravdu dlouhé a náročné. Když jedete v rychlostní zkoušce, tak jste odkázán jenom na sebe, případně své spolujezdce," začal své povídání Enge.

"Když máte technický problém nebo uděláte jakoukoliv chybu, musíte si to vyřešit v poušti sám. Nikdo tam není. Ale člověk do toho jde s tím, že jde bojovat do poslední chvíle a že do cíle prostě dojede. Samozřejmě nejlepší je, když zvítězíte," pokračoval ve vyprávění zkušený závodník.

Související obsah

​Na loňském Dakaru závodil Enge v kategorii malých bugin, které mají pohon 1 000 kubíků a mají zhruba 150 koní. "Váží asi tunu a je to hrozně snadné na ovládání. Je to taková motokára do terénu, která je pro nováčka nejideálnější," doplnil liberecký rodák.

Tomáš Enge by se rád na slavný závod v příštím roce vrátil, ale vše záleží na tom, jak velké finanční prostředky sežene. "Je to můj sen," netají se. Ale Dakar je hodně drahý špás. "Všechno je to otázka budgetu. Buginy stojí třeba třetinu toho, co velké auto. Samozřejmě bych chtěl do nejvyšší kategorie aut, kterou jezdí Martin Prokop. To je můj cíl," odhalil další touhy.

"Nevím, jak se to pohybuje u motorek. I s nákupem motorky to může být do 2,5 až 3 milionů korun. Buginy jsou tak do pěti milionů korun a auta jsou deset a více milionů korun," prozradil ceny za Dakar 45letý závodník.

Související obsah

​U kamionů je to pak ještě více. "Čím větší prostředek, tím je to dražší. Máte víc kol, víc pneumatik, auto je větší, údržba je těžší, cesta je náročnější. Takže je to ještě dražší. Já se držím nohama na zemi. Kamion je na mě moc velký stroj. I když to má pořád čtyři kola, tak bych raději menší vozítko, které je mi nejbližší," přiznal jediný Čech, který kdy závodil ve formuli 1.

Dakar je také obtížný v tom, že soukromé týmy se nemohou rovnat s těmi továrními. Na což doplácí například Češi v kategorii kamionů. "Kamaz je na hřišti se 44 hráči, ale Aleš Loprais, Buggyra nebo Martin Macík mají hráčů jenom 11. Kamaz je tovární tým a nedá se s ním porovnávat. Jsou další tovární týmy v autech i motorkách a soukromníci se s nimi opravdu mohou pouze těžce porovnávat. Rozpočty těch týmů jsou úplně jiné. Tréninky, testování a vývoj u továrních týmů jsou v podstatě bezedné. Soukromník si maximálně koupí novou motorku, a když má štěstí, tak před Dakarem jede ještě jinou soutěž, kde trénuje. Když štěstí nemá, tak jede pouze Dakar a musí doufat v co nejlepší výsledek," popisuje situaci Enge.

Související obsah

​"Hrozně fandím našim klukům, kteří mají všichni soukromé podmínky. Hlavně kluci, kteří jedou takzvané ‘malé moto‘, což jsou motorky bez servisu, tak oni, když dojedou etapu, tak si motorku musí opravit sami. Nemají žádného mechanika, vyspí se a druhý den jedou dál. To je takový dvojnásobný Dakar," doplnil 10. muž loňského pořadí.

Jak sám Enge prozradil, nikdy nepřišla chvíle, kdy by si řekl, že Dakar vzdá. "Já tam jel s tím, že se chci podívat do cíle za každou cenu. Podřídil jsem tomu naprosto vše. Vjeli jsme například do dun v noci. A když se vám tohle stane, tak nevíte, kde je východ, západ, jih, nic. Nevidíte před sebe, jedete jen nahoru. Ani navigační přístroje vám nepomůžou. Nakonec jsme ale do cíle dojeli."

Související obsah

​Enge zavzpomínal také na Karla Lopraise, který zemřel na konci loňského roku. "Byla to legenda Dakaru. Karel Loprais prakticky rozjel Dakar v České republice. Díky němu může startovat tolik českých posádek a díky němu je Dakar u nás tak sledovaný. Měl jsem ho moc rád. Znal jsem ho velmi dobře. Uznával jsem ho, on uznával mě i mého tátu. Jsem moc rád, že jsem ho poznal. Je obrovská škoda, co se stalo, ale bohužel to je život," řekl na závěr Enge.

TN.cz
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

Důležité Události