Domácí

Více ochrany: Zabezpečovací systém je na dalším železničním úseku v Česku

Česká republika patří mezi premianty, co se týče hustoty železniční sítě. V porovnání s okolními státy ale vlaky jezdí pomalu. A to i kvůli bezpečnosti, protože koleje jsou často staré a nemají potřebné zabezpečení. Moderním evropským systémem je u nás zatím vybaveno asi jen půl procenta tratí. Nově teď funguje na úseku Praha-Uhříněves – Votice.

Celkem 200 milionů korun stála instalace Evropského vlakového zabezpečovacího systému (ETCS) v úseku Praha-Uhřiněves – Votice. "Je to systém, který jako fakticky jediný dokáže zastavit vlak při nenadálé události," přiblížil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.

Aktuálně se v Česku, podobně jako v dalších evropských zemích, tento systém pouze testuje. "V České republice máme systémem osazeno asi 600 kilometrů tratí," dodal Jemelka.

To je zhruba půl procenta všech kolejí. Všechny by měly být pokryté až v roce 2040 a celkové náklady by se mohly vyšplhat na osm miliard korun.

Související obsah

​První úsek, kde bude takzvaný ETCS systém fungovat v ostrém provozu, bude mezi Olomoucí a Uničovem, a to od 1.ledna 2023. Na vysokorychlostní tratě známé třeba z Francie si ještě poté pár let počkáme.

"Správa železnic připravuje tři vysokorychlostní tratě v České republice. To jsou tratě Praha – Drážďany, Praha – Brno – Ostrava s odbočkou na Břeclav a Praha – Hradec Králové – Vratislav," vyjmenovala mluvčí Správy železnic (SŽ) Nela Friebová.

Prvním úsekem, kde by se v Česku mohly vlaky projet rychlostí více než 300 kilometrů za hodinu, by měl být ten mezi Prahou a Poříčany. Má to ale háček. Měřit bude pouze 22 kilometrů.

"Rozjezd a brzdění vlaku, to jsou desítky kilometrů, takže představa, že by se na tak krátkém úseku na 320 kilometrů za hodinu rozjel, je nereálná," okomentoval starosta Čelákovic Petr Studnička (ODS).

Související obsah

​Pro České dráhy přitom nepůjde o žádnou přelomovou novinku. Už teď totiž jezdí jejich vlaky mimo Česko daleko vyšší rychlostí než 160 kilometrů za hodinu.

"Už zhruba 20 let jezdí naše soupravy 200 kilometrů za hodinu a teď nakupujeme soupravy nad 230 kilometrů za hodinu, protože během několika málo let budeme muset tuto rychlost používat v Německu," řekl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

I v Německu se přitom na některých úsecích prohánějí vlaky až 300kilometrovou rychlostí. To v Číně se můžete svézt i rychlostí až o 50 kilometrů vyšší.

rod, TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

K tématu Domácí

Důležité Události

Píše se na Deník.cz