Domácí

Hezká zelenina hnije na polích. Zemědělci řekli, proč ji radši neprodají v akci

Hezká zelenina hnije na polích. Zemědělci řekli, proč ji radši neprodají v akci
Ilustrační fotografie | Zdroj: Getty Images

Velký ohlas mezi lidmi vyvolala reportáž TV Nova o české zelenině, která svádí se zahraniční konkurencí tvrdý boj o místa na pultech tuzemských obchodů. Zelináři si stěžují, že obchodní řetězce mají často přehnaně vysoké nároky na kvalitu i vzhled zeleniny, a jejich produkty proto odmítají. Obzvlášť květáky a saláty, které se rychle kazí, pak musí zemědělci se ztrátou zaorávat. Prodat je pod cenou, by je ale vyšlo ještě dráž.

Platy, energie, náklady na posklizňovou úpravu, doprava, ale i bedny. To je jen malý výčet toho, co všechno musí takový pěstitel platit. Náklady zemědělců neustále rostou. Po měsících tvrdé dřiny pak mají navíc, jak se zdá, problémy "udat" své zboží.

Největší zdroje příjmů pro zemědělce představují obchodní řetězce. "Pravidelná dodávka čerstvé regionální zeleniny do řetězců znamená pravidelnou sklizeň, čerstvé zboží stále v dosahu kupujících a znamená i to, že zákazník, obchod i pěstitel by mohli být spokojení," vyjmenovává hlavní benefity vedoucí kanceláře Zelinářské unie Čech a Moravy Alice Kouřilová.

Zemědělci mají problém s požadavky obchodů

Jenže dostat sezónní zeleninu (ale i ovoce) až na pulty je podle zemědělců často běh na dlouhou trať. Stěžují si zejména na nespravedlivě nastavený dotační systém zemědělců v Evropské unii a také na to, že požadavky obchodních řetězců bývá nadmíru těžké splnit.

"Nároky jsou poměrně vysoké – zejména cenově. Samozřejmě chtějí co nejlevněji nakoupit," vysvětluje mluvčí Zemědělského svazu České republiky Vladimír Pícha. Velmi přísné jsou podle něj také parametry pro kvalitu a vzhled kupovaných produktů. "Aby jablka měla určitou velikost, okurky byly správně zakřivené, mrkev správně rovná, kořenová zelenina umytá. Jenže ta se pak rychle kazí," dodává Pícha.

Související obsah

​Obchodníci se ale brání, že lokální produkci využívají, jak jen mohou. "Mezi naše preferované dodavatele patří samozřejmě dodavatelé z Česka. Pokud kvalita zeleniny splňuje naše kvalitativní parametry, rádi od nich odebíráme zeleninu po celý rok," říká mluvčí Lidlu Tomáš Myler. "Dlouhodobě preferujeme české a lokální dodavatele napříč celým sortimentem. Také v případě ovoce a zeleniny jednoznačně preferujeme českou produkci, pokud to podmínky umožňují," uvádí mluvčí Penny Tomáš Kubík. "V současné době převažuje rozhodně na našich pultech česká zelenina," reaguje hlavní nákupčí Kauflandu Jaroslav Strejc. "Dlouhodobě spolupracujeme s mnoha českými dodavateli, abychom našim zákazníkům mohli nabízet lokální sezónní ovoce a zeleninu," přidává se mluvčí prodejen Tesco Michal Kuzmiak.

Likvidace neprodejné zeleniny

Nejhůř na odbyt jde zelenina určená k rychlé spotřebě, jako jsou saláty nebo květáky. "Květák pokud se nesklidí a neprodá během tří dnů, tak už není hezký, nemá takovou smetanovou barvu, může mít i tečky, které vadí jak nákupčím, tak zákazníkům," upozorňuje Kouřilová. Pokud zemědělci zeleninu včas nesklidí a neprodají, tak ji nejčastěji zaorají. "Další možností je dát ji do kompostu, do hnoje, nějak zlikvidovat," vyjmenovává Pícha.

Jenže právě toto řešení vzbuzuje mezi Čechy vášnivé debaty. Někteří namítají, že by stačilo třeba i snížit ceny zeleniny než ji nechat uhnít na poli. "V dnešní době si koupit květák za 59,90 Kč? To si radši koupím banány za 19,90 Kč/kg, které jsou ze Španělska," reaguje jeden ze čtenářů TN.cz – pan Jiří. "Ať to (cenu) sníží a prodají. Oni si myslí, že jsou všichni bohatí," kritizuje pak třeba paní Marie.

Související obsah

​Jenže podle odborníků zemědělci nemají příliš na výběr. "Už teď jsou ty ceny nastavené tak, že sotva pokryjí náklady, a pokud by se zelenina zlevnila pod hodnotu toho, co by stálo ji sklidit, tak je výhodnější ji zaorat," vysvětluje Pícha. "Pěstitelé jsou už teď na hraně nákladů, někteří dokonce pod ní," přidává se Kouřilová. "Náklady jsou neskonale navýšené, je to těžká situace jak pro pěstitele, tak pro zákazníky. Cenu ale netvoříme my, pěstitelé, ta se tvoří v Evropě," dodává.

Můžete nás podpořit, vyzývají zemědělci

Zemědělci pochopitelně mají i jiné možnosti, jak zeleninu prodávat. Rozvoz do domácností je ale příliš nákladný a farmářské trhy fungují spíše jako přivýdělek. "Každý pěstitel se snaží nějakou cestičku k zákazníkovi najít, ale musí zvážit své možnosti, protože jsou to zase další náklady," upozorňuje Kouřilová.

Pokud Češi chtějí podpořit tuzemské zemědělce, kromě nakupování českých produktů v supermarketech mohou navštívit také specializované farmářské prodejny, kterých jsou v Česku desítky. Jejich seznam najdete zde.

Čeští zemědělci si stěžují, že nemohou zeleninu udat. Podívejte se na reportáž:

TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz