Vaše náměty

606 09 09 09

zpravy@nova.cz

Publikováno 9. 2. 2016
změny

Nová pravidla na STK: Co přinesly novinky z ledna 2016?

STK
Zdroj: tn.cz / profimedia.cz
Ilustrační foto

Od ledna 2016 běží nový systém prověřování vozidel na STK. Má zabránit podvodům, ale dopadne to i na pečlivé motoristy. Především si všichni připlatí.

Ministerstvo dopravy chce bojovat proti podvodům na STK, kdy údajně v některých případech auto na stanici technické kontroly ani nebylo a technici přesto vystavovali doklad a obsolvování prohlídky a měření emisí.

 

Nově se zavádí důkladnější kontrola technického stavu vozidla, musí se pořizovat kompletní fotodokumentace auta a následně se data posílají do databáze ministerstva. Přísnější bude i emisní kontrola, kde se bude auto napojovat na diagnostiku. Zjistí se tak například závady na řízení motoru a tím pádem i emisí.

 

"Běžný motorista to pozná především zvýšením cen a delším čekáním na STK,“ říká Pavel Foltýn z Auto ESA. Nově mají totiž technici STK ze zákona normu 30 minut na kontrolu jednoho auta. Tím se sníží kapacita STK a i to je důvod, proč budou stanice technických kontrol zdražovat v řádu stokorun.

 

Stanice si ale musí nakoupit i fotoaparáty pro pořizování fotodokumentace a je možné, že budou muset zaměstnat dalšího člověka na zpracování sebraných dat a jejich odesílání do databáze ministerstva.

 

Přísnější kontroly dopadnou především na majitele upravených, tzv. tuningových aut a také například na majitele speciálních vozidel a off-roadů s přidanými rámy nebo světelnými rampami nebo navijáky. Technici STK se budou obávat skrytých kontrol a případného velmi přísného postihu, takže vozy s nelegálními úpravami nebudou vůbec na STK pouštět.

 

"Kdo má v autě například pětibodové bezpečnostní pásy, snížený podvozek nebo jiný než dovolený rozměr pneumatik, kontrolou neprojde,“ varuje Foltýn z Auto ESA. Problémy budou mít ale i majitelé aut s upraveným výfukovým systémem.

 

 

Bát se musí i provozovatelé dieselových aut s odstraněným filtrem pevných částic či s nedovolenou úpravou řídící jednotky, tzv. čiptuningem. Právě kvůli napojování aut na diagnostiku bude jednodušší zjistit chybové hlášky motoru související s řízením emisí. "Například se pozná, že má auto odpojený EGR ventil či odstraněný filtr pevných částic,“ upozorňuje Pavel Foltýn z Auto ESA.

 

Přísněji má ale STK dopadnout i na majitele vozů s technickými vadami, ať už je to rozsáhlá koroze, nefunkční brzdy, neseřízená geometrie či únik provozních kapalin. Praxe ale prozatím ukazuje, že některé stanice technických kontrol vyhazují ze strachu auta i za drobné praskliny v čelním skle.

 

Pokud si necháte auto v servisu připravit a zkontrolovat pro STK, ještě nemáte úplně vyhráno. Právě kvůli zkoumání diagnostiky vozidla je potřeba po servisu s autem najet několik kilometrů, aby se mu obnovil tzv. „readiness code“ v řídící jednotce vozidla. Jinak hrozí, že i jinak technicky bezvadné auto přes STK neprojde.

 

Motoristé by na přísnější STK měli myslet i při koupi ojetého auta. Pokud chtějí mít při STK klid, měli by se raději vyhnout upraveným vozům s neschválenými doplňky, ať už se jedná třeba o snížený podvozek, různé aerodynamické úpravy nebo třeba i příliš zatmavená okna. Pokud si nejsou při nákupu auta jisti, zda má v pořádku například motor a řízení emisí a zda nedošlo k nedovoleným úpravám vozu, je lepší se obrátit na prověřeného prodejce ojetých vozů.

 

NEPŘEHLÉDNĚTE:

Proč se v autě poutat? Odpověď naleznete ve videu, kde tělo vyletí z auta jako raketa!

Žena nechala ve svém autě dopis pro zloděje. Neuvěříte, co se s vozidlem stalo potom!

Kupujeme auto: na leasing, úvěrem nebo hotově?
Kolik skutečně stojí provoz auta. PŘÍKLAD
Úspěšná cesta k řidičáku
Stopování je zábava, ale i risk! Pravidla bezpečného stopu

TN.cz Auto
vrl TN.cz

Diskuze

Nejvíce hodnocené komentáře:

9.2. | 06:29 pater11
61
Ten fotak je strasne draha vec, kdyz se musi zdrazovat ...
18.3. | 09:29 lorenzo35
1
Tak doufam, ze v lete nebdue STK problem... kupoval jsem pred 2 lety v ESA auto ...
25.5. | 15:49 Zbyněk Malátný
1
Loni jsem kupoval Octavku z Acek a v pohode jsem pred tydnem prosel, takze pohodicka :D
18.3. | 22:58 fulikula
1
No safra, safra. Mám 8 lez starého VW, tak snad mi po všech těch změnách kontrolou projde. Modely kolem roku 2010 mi přišly nej., ale mám pocit že je chtěj postupně dostat ze silnic
18.3. | 09:29 lorenzo35
1
Tak doufam, ze v lete nebdue STK problem... kupoval jsem pred 2 lety v ESA auto a porad se s nim peru... priste asi zajdu jinam...
21.2. | 10:46 Drahomíra Zelinková
9
nepoctivcům se neudělá konec tím, že se zkomplikuje život těm poctivým - tak to mezi nebem a zemí nefunguje...
16.2. | 15:35 Jiří Sataba
8
jasně dáno na jevo kdo si rychle nakrade tak s nový autem nemá problém na STK tam jezdit nemusí a za 4 roky koupí nový viz Český politik pro koho tu dobrotu děláme.
16.2. | 15:33 Jiří Sataba
5
to je stejná ptákovina jako EET nám vladne banda dementů
16.2. | 10:27 kacipavel
7
Bohužel –Brusel a naši vlezdoprdelkové jsou jedna ruka , nějak ty peníze z lidí dostat musí !! A je jim jedno jakým způsobem!! Oni mají nové služební auto každý tři roky a k tomu vše zadarmo ! A navíc tím odvádějí pozornost od : zdražování , uprchlické krize , cenzury, rozkrádání atd !!
12.2. | 14:32 Miroslav Jíra
3
Jako žlučovitý stařík (68) jsem navštívil STK ve Vrchlabí, vědom si toho, již tři měsíce jezdíme s manželkou bez kontroly.Po půl hodině jsem z STK vypadl a nebyl schopen slova. S tak perfektním a vstřícným jednáním techniků (emise a stk) jsem se nesetkal tak přes dvacet let. Děkuji.
12.2. | 12:38 kandahar9
4
jo ja jsem pro, dejte bacha na auto ESA koupil jsem auto v esach a neprosel jsem technickou...
10.2. | 21:27 Sonik Kinosjd
19
Takže sešrotovat moderní bezpečné 5-10 let staré auta s drobnou záhadou elektroniky která je příliž nákladná na opravu a koupit starou škodu 120 žigulíka nebo trabanta prostě něco s karburátorem a bez jakékoliv elektroniky je jediná rozumná cesta. máme vládu plnou kreténů a lidi nemají na nová auta