Motorsport

Filip Salač: Nechápu, že si Česko nechalo vzít Velkou cenu. Valentino Rossi je bůh

Filip Salač: Nechápu, že si Česko nechalo vzít Velkou cenu. Valentino Rossi je bůh
Zdroj: Profimedia

Filip Salač o uplynulém víkendu zakončil svou poslední sezonu v kategorii Moto3. Od nové sezony bude jezdit o třídu výš v Moto2. Jak 19letý jezdec hodnotí již skončený ročník, co pro něj znamená přechod do nové kategorie, co říká na konec Velké ceny v Brně a jak vzpomíná na Valentina Rossiho? To vše se dozvíte v exkluzivním rozhovoru pro TN.cz.

Filipe, jak hodnotíte uplynulou sezonu?
Určitě ji hodnotím pozitivně, i když jsem čekal, že bude lepší. Byly tam pro mě těžké momenty, jako například změna týmu. Ale byly tam dobré výsledky, když jsem zajel první podium. V posledním závodě navíc top čtyři. Jsou tam krásné, ale zároveň i špatné momenty.

Už jste na to narazil. V polovině sezony jste změnil stáj. Co vás k tomu vedlo?
Přišlo to poté, co tragicky zemřel můj kamarád Jason Dupasquier. Pak jsme se bavili s jeho týmem i jeho rodinou, že by bylo dobré, kdybych tam jezdil já, a ne někdo jiný. Tak jsme se dohodli. Já jsem ve Snipers týmu nebyl úplně šťastný. Nedostával jsem od nich takovou podporu, jakou bych si představoval. Takže jsme ukončili smlouvu ze dne na den. Přesunul jsem se tak zpět na KTM. Určitě mi tahle změna pomohla.

Letos jste zajel spoustu skvělých tréninků i kvalifikací, ale ne vždy se to podařilo přenést do závodu. Čím si to vysvětlujete?
Můj největší problém je váha a výška. Jsem schopný zajet rychlý čas v tréninku, protože tam to není tolik o slipstreamu a o předjíždění. Když přijde závod, tak nejsem schopný vyjet ze slipstreamu a začít někoho předjíždět. Nedokážu se dostat na jeho úroveň, abych byl vedle něj a předjel ho na brzdách. To je celý problém. Jakmile mě někdo předjede, hrozně špatně se mi ta pozice získává zpět. Ale myslím, že posledních pět závodů jsem dojížděl tréninky do top desítky, spíš do top pětky. V kvalifikacích jsem byl v top desítce. Závěr byl dobrý.

Související obsah

Nejlepší výsledek jste letos zajel ve Francii, kde jste skončil druhý. Pak už jste se mezi nejlepší trojku nedostal. Proč?
Už jsem o tom mluvil v předchozí odpovědi. Navíc mi příliš nevyhovuje suchá trať. V první polovině sezony jsem navíc jezdil na Hondě a tam se téměř nedalo předjíždět. Na KTM už to bylo lepší. Jede daleko rychleji a sedí mi víc stylově a na brzdách. Mám tam lepší pocit a mám motorku lépe pod kontrolou. Ve Francii se navíc jelo na polomokru a na vodě já umím. O podium jsem bojoval i v posledním závodě, ale dostal jsem long lap penalty, to moje šance zmařilo a dojel jsem čtvrtý.

Od příštího roku budete jezdit v kategorii Moto2. Co to pro vás znamená?
Je to pro mě velký skok dopředu a jsem blíže svému snu, což je ten, abych jezdil MotoGP. Jsem za to strašně rád a myslím si, že mi to sedne. Jak už jsem říkal, jsem docela vysoký a trošku těžší. Moto2 by mě mohla bavit víc. Nemusel bych se tam tak trápit s výkonem. I když ze začátku to pro mě bude určitě těžké, protože mi budou chybět zkušenosti těch borců, kteří to už jezdí.

Bude největší rozdíl tedy v tom, že motorka bude větší?
Je to tak. Navíc v Moto2 už tak nezáleží na slipstreamu jako v Moto3. Tam už se časy dají zajíždět samy. Už to není tak o strategii a taktice. Navíc má motorka samozřejmě větší výkon.

Zdroj: profimedia.cz

Jaké máte ambice pro příští sezonu?
Popravdě nemám žádné extra ambice. Chtěl bych dojíždět na bodech, ale určitě nebudu říkat, že bych chtěl ukončit sezonu tak a tak. Ještě jsem na té motorce v životě nejel, takže uvidíme po prvních testech. Ty mě čekají teď v neděli a v pondělí v Jerezu. Kdybych ale třeba od půlky sezony jezdil na bodech a padla tam i nějaká ta desítka, tak budu spokojený.

Už jste na to v podstatě odpověděl. Závodní sezona skončila o uplynulém víkendu ve Valencii, ale co teď? Co vás čeká?
Sezona se vlastně uzavře těmi testy a pak se začneme připravovat na novou sezonu. Určitě ale neplánuji dovolenou. Možná si oddechnu tak na týden. Ale příprava na následující sezonu je pro mě klíčová, protože jak je ta motorka větší, tak je logicky i těžší. Bude to hodně o fyzické kondici, takže musím trošku změnit přípravu. Oproti Moto3 už to nebude jenom o fyzičce, ale budu muset nabrat svalovou hmotu. Nebudu tak trávit veškerou přípravu ve Španělsku, ale budu i v Čechách se svým trenérem.

Pojďme se ještě jednou vrátit k již skončené sezoně. Při závodech v USA jste měl těžký pád. Ovlivnilo vás to nějak do dalších závodů?
Vůbec. I když to byl jeden z těch těžších pádů, ale naštěstí už jsem dobrý. I když já byl dobrý v podstatě hned potom. Teď už mě jen trošku bolí loket a normálně mě trošku limituje, ale na motorce to moc necítím.

Související obsah

Teď trochu z jiného soudku. Jak je to u vašeho sportu s financemi? Dá se tím uživit?
V mém případě je to těžké. Ještě nejsem na takové úrovni, abych si tím vydělával nějaké velké peníze. Jako živí mě to, ale nejsou to nějak extrémní částky. Bohužel jsem na tom ještě tak, že za závodění musím přinést peníze do týmu, abych vůbec mohl závodit. Ale mám štěstí, že mám výborného manažera, kterým je prezident Autoklubu České republiky pan Šťovíček. Ten mi sehnal dobré sponzory, kteří mi tu sezonu zaplatí.

Jak moc je těžké v této stále covidové době shánět sponzory?
Je to o dost těžší než před příchodem covidu v roce 2019. Všichni se bojí a nikdo neví, jak to bude v budoucnu. Navíc nyní opět rostou čísla. Je to opravdu těžké a málokdo chce vydat peníze, podpořit někoho a mít reklamu na motorce.

V letošní sezoně vypadla ze seriálu Velká cena České republiky. Jak vy jste tohle nesl?
Bude mi to hodně chybět. MotoGP se do České republiky minimálně dalších 20 let nedostane. Moc mě to mrzí. Ten závod byl vždy speciální. Na druhou stranu jsou v blízkosti České republiky další okruhy, takže čeští fanoušci si cestu najdou určitě i tam. Ale absolutně nechápu, proč ten okruh vypadl. Asfalt určitě nebyl ten hlavní problém.

Související obsah

Takže podle vás jsou jiné okruhy v horším stavu?
Určitě. Například v Americe, kde jsem měl těžký pád. Tam byl okruh hodně hrbolatý a rozbitý. Ale co jsem slyšel, tak Dorna navrhla, že by se v Brně normálně mohlo ještě jeden rok pokračovat. Že by se asfalt nemusel měnit hned, ale do budoucna by to bylo určitě potřeba. Je fakt, že už byl starý. Na tom okruhu se prostě ničí a logicky se tak musí opravit. V Česku je to navíc horší, protože přes zimu mrzne, a ničí se tak daleko víc než například ve Španělsku. Brno i díky covidu dostalo šanci, aby se tam jelo a já absolutně nechápu, že to odmítlo. Hlava mi to opravdu nebere. Ten okruh už se nikdy nevrátí. Byla to obrovská tradice a největší sportovní akce v České republice. Nechápu, že si to Česko nechalo takhle ujít. Celý týden proudily do Česka tisícovky fanoušků z celého světa, a díky tomu se o nás právě po celém světě vědělo.

Hodně se mluvilo o tom, že si na kvalitu tratě stěžovala spousta závodníků. Zaznamenal jste to od svých soupeřů i vy osobně?
Bylo tam pár jezdců, kteří brečeli, že ten asfalt není úplně dobrý. Ale jak jsem říkal, je spousta okruhů, kde jsou na tom hůř. Brno na tom úplně tak špatně nebylo. Samozřejmě se to nedá srovnávat s agenturními jízdami, když tam jezdí normální lidé. Na to je dostačující. Já si prostě myslím, že na tom nebyl tak zle, aby se tam už nedalo závodit.

Jaký je váš nejoblíbenější okruh?
Asi Valencie. Ta mě hodně baví. Mám tam naježděno hodně kilometrů a ta trať je krásná. Jinak asi nemám žádnou oblíbenou. Každá má něco specifického.

Související obsah

Nemůžu se nezeptat na Valentina Rossiho. Jaké to bylo závodit v jeho době?
Bohužel jsem s ním nikdy nejel v jedné kategorii, což mě trošku mrzí. Ale bylo to super. Až po posledním závodě si člověk uvědomil, že skončila jeho éra, že skončila éra Valentina Rossiho. Jsem zvědavý, jaké to bude do budoucna. Když se totiž zmíní závody na motorkách, tak se každému vybaví jméno Valentino Rossi. Jsem zvědavý, jestli ubydou fanoušci a jaký to bude mít vliv na samotné mistrovství světa. Valentino je motocyklový bůh a vždycky bude.

Máte vy s ním nějakou osobní zkušenost?
Letos v Rakousku jsem se s ním fotil a prohodili jsme pár vět. To mě moc potěšilo.

Jaký je? Je to šoumen i v osobním životě?
Je. Je to obrovský sympaťák a na nic si nehraje. Opravdu mě překvapilo, s jakou ochotou se se mnou bavil. Byl neuvěřitelně příjemný.

Má někdo aktuálně na to, aby byl takovým fenoménem jako Rossi?
Těžko říct. Ale aktuálně tam asi není nikdo, kdo by Rossiho nahradil. V Itálii ale určitě začínají mít rádi Francesca Bagnaiu, který zvítězil v posledním závodě MotoGP a příští rok pojede o titul. Ale jinak tam opravdu asi není nikdo, kdo by ho mohl nahradit a nemyslím si, že se jen tak někdo objeví.

Nejlepší závod kariéry zajel Filip Salač letos ve Francii, kde skončil na druhém místě:

TN.cz
Voyo

Sledujte Nova Sport ve full HD na Voyo.cz

Důležité Události