Domácí

Distanční výuka selhala, vyplývá z analýzy. Co by žákům mohlo pomoct?

Distanční výuka selhala, vyplývá z analýzy. Co by žákům mohlo pomoct?

Česká školní inspekce (ČŠI) ve středu zveřejnila tematickou zprávu, která se zabývala distanční výukou na základních a středních školách během koronavirové pandemie. Zohlednila i následný návrat žáků a studentů do škol. Výsledky analýzy jsou alarmující.

Studijní výsledky žáků základních a studentů středních škol moc slibné nejsou. Česká školní inspekce ve své srpnové tematické zprávě zkoumala především dopady distanční výuky. Ty budoucnost školství ovlivní v dlouhodobějším horizontu, než se původně předpokládalo. Desítky tisíc žáků a studentů totiž mají tak výrazné problémy s učivem, že s doplněním potřebných znalostí jim nejspíš nepomůže ani nový školní rok.


"Na základě odhadu počtu těchto žáků je jich na prvním stupni základních škol minimálně zhruba 14,5 tisíc, na druhém stupni zhruba 22 tisíc a ve středních školách zhruba 18 tisíc. Tito žáci navíc mají tak rozsáhlé nedostatky, že pro jejich vyrovnání bude potřeba počítat nejméně ještě s celým školním rokem 2021/2022," uvedla ČŠI ve zmíněné analýze.

Související obsah


Jako hlavní příčinu uvedla podle ČŠI většina ředitelů škol a učitelů distanční výuku: "U významné skupiny žáků jednoznačně vedla k propadu jejich vzdělávacích výsledků. Důvodem nemuselo být jen problematické zapojení těchto žáků do distanční výuky z důvodu nedostatku digitální techniky, připojení nebo nízké motivace žáka či jeho rodičů. Příčinou mohl být i odlišný charakter distanční výuky, který některým žákům sice vyhovoval a vedl k posílení jejich zájmu o vzdělávání, u jiných žáků však mohl způsobit naopak nezájem, apatii, pocit, že nemusí plnit své vzdělávací povinnosti."


Jak hodlá ministerstvo školství situaci řešit? Aby se rozdíly mezi žáky a studenty mohly vyrovnat, plánuje vsadit v první řadě na doučování.

Související obsah

"Již v dubnu ministerstvo vyhlásilo výzvu na pořádání letních kempů, na které šlo celkem 260 milionů korun. Na tuto podporu na podzim naváže program doučování, na který bylo vyčleněno dalších 250 milionů. Ve spolupráci s Národním pedagogickým institutem a neziskovými organizacemi byl spuštěn také Národní plán doučování a speciální webové stránky. Ty fungují jak pro školy a neziskové organizace, které budou doučování realizovat, tak i pro rodiče," uvedla mluvčí ministerstva školství Aneta Lednová.

"V první fázi bude přímé doučování žáků probíhat do 31. prosince 2021. Národní plán doučování však rokem 2021 nekončí. Podpora doučování bude pokračovat nejméně do konce školního roku 2022/2023 z Národního plánu obnovy," doplnila Lednová.

Na středních školách by pak měly převažovat zejména individuální konzultace. Více k dispozici by žákům a studentům měli být i školní psychologové.

Celou analýzu České školní inspekce si můžete přečíst zde:

Tematická zpráva České školní inspekce

Typ souboru:pdf
TN.cz
Voyo

Sledujte Televizní noviny ve full HD a bez reklam na Voyo.cz

Co byste neměli přehlédnout

TOP 10 ČLÁNKY A VIDEA

Důležité Události

Píše se na Deník.cz