Až polovina všech úrazů s trvalými následky při autonehodách je zranění krční páteře. Proč? Spousta lidí si totiž špatně nastavuje hlavovou opěrku.
Podle průzkumů Volva si jen v Evropě milion lidí za rok vyslechne verditk doktorů: „Poranění krční páteře s trvalými následky.“ V nejhorším případě je to ochrnutí, jinak většinou křeče a bolesti hlavy. Většina podobných zranění vznikne při nárazu zezadu, kdy vznikne zranění kterému se říká opěrkové trauma - po nárazu letí hlava a krk nečekaně prudce dopředu a pak zpět, aniž by na to byla posádka vozu připravena. Důsledky nehody mohou být fatální, u dětí, žen a starších lidí je přitom zranění častější, protože nemají tak silné krční svaly. Přitom stačí relativně málo...
DOPORUČUJEME: Co máte dělat když jste učastníky dopravní nehody?
Základem je správně nastavená hlavová opěrka, která není v autě pro vaše pohodlí, ale kvůli bezpečnosti. Stačí si ji jen správně seřídit, což ale spousta řidičů neumí. „Většina řidičů si ji dá tak aby jim podpírala zátylek, ale to je špatně,“ říká Jan Červenka, vedoucí redaktor AutoTN.cz, ale taky instruktor bezpečné a sportovní jízdy. „Je to tak u dvou třetin řidičů. Správně má být tak, že její horní hrana je stejně vysoko jako hlava, případně ještě o tři až pět centimetrů výš. Při čelním nárazu totiž tělo vyjede ze sedačky a po vystřelení airbagů je odhozeno zpět do sedačky. A víte co je zajímavé? Podobné zranění si můžete přivodit už při rychlosti 25 km/h.“
DOPORUČUJEME: Škoda Kodiaq, která vám zachrání život. Podívejte se co umí a jak vypadá.
Velké díky patří automobilovým výrobcům, kteří svoje auta vybavují aktivními hlavovými opěrkami, kdy se po nárazu opěrka okamžitě vysune dopředu a nahoru. Systém je mechanický a funguje naprosto spolehlivě. Funkci hlavových opěrek sledují i při nárazových testech EuroNCAP a ze statistik vyplývá, že u více jak 60 procent nových aut fungují aktivní hlavové opěrky naprosto v pořádku.
STAŇTE SE NAŠÍM FANOUŠKEM NA FACEBOOKU