V Česku se v roce 2016 ukradlo téměř pět tisíc automobilů. Vůbec nejoblíbenější značkou pro české zloděje je Škoda, a konkrétně model Octavia. Příznivé ovšem je, že počet ukradených i vykradených vozů rok od roku klesá.
Krádeže aut, jejich součástek, kupříkladu kol či střešních nosičů, i vloupání do aut lákají zloděje rok od roku méně. V roce 2003 bylo v Česku ukradeno 24 174 automobilů a více jak 1 100 motorek. Do vozů se zloději vloupali v 65 877 případech a policie zaznamenala také 6 336 případů krádeže součástek vozidel.
"V roce 2016 se v Česku ukradlo 4 919 osobních automobilů a 427 motorek. Evidovali jsme rovněž 14 513 případů vloupání do automobilů a 3 814 krádeží součástek. Ve všech oblastech se jednalo o pokles oproti roku 2015," uvedl Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje.
Největší zájem mají zloději tradičně o vozy tuzemské automobilky Škoda. Vozů mladoboleslavské automobilky se vloni ukradlo 2 107. Z modelů škodovky se největší popularity u zlodějů "těší" Škoda Octavia. Zloději vloni ukradli přes 1 200 octavií. Na druhém místě skončila Škoda Fabia s 339 ukradenými vozy a na třetím místě postarší Felicia, kterých se vloni ukradlo téměř 200.
Z ostatních značek se nejvíce kradly fordy, renaulty a peugeoty. Až pak následovaly luxusnější vozy značek Audi, Mercedes a BMW. Starší vozy známých značek ve většině případů zloději rychle rozřežou na náhradní díly. "U dražších vozů BMW, Audi, Mercedes nebo například Land Rover se pak často jedná o krádeže do zahraničí, které mají na svědomí organizované gangy cizinců,“ přiblížil Karel Badošek, Bezpečnostní manažer společnosti Secar Bohemia, která provozuje pokrádežový systém Sherlog.
Policistům se podaří objasnit přibližně jen pětinu krádeží. To znamená, že až v 80 % případů se nikdy nepodaří najít pachatele. Objasněnost ale pozvolna stoupá. V roce 2003 se podařilo vyšetřit jen 15 % případů. Nejvíce aut se podle policejních statistik ukradne v Praze, Středočeském, Libereckém, Ústeckém, Moravskoslezském a Jihomoravském kraji.
Do statistik objasněnosti se také nezapočítávají případy, kdy policie najde vůz nebo alespoň část vozu, ale nikdy se nepodaří obvinit pachatele. "Nezřídka se stane, že odhalíme kradený vůz legalizovaný na doklady totálně bouraného auta, ale pachatele krádeže se již vypátrat nepodaří. Ani tyto vozy pak ve statistikách objasněnosti nefigurují," doplnil policista Alexander Zajíc.
K omezení rizika krádeže policisté doporučují vůz zabezpečit. Na trhu je celá řada mechanických či elektronických zabezpečovacích systémů, z nichž některé jsou i součástí příplatkové výbavy vozu. Ale ani ty nedokážou ochránit vůz stoprocentně.
"Vynalézavost a technické vybavení zlodějů motorových vozidel je stejně jako zabezpečení vozidel stále dokonalejší. S notnou nadsázkou lze konstatovat, že neexistuje systém, který by nepřekonali," uvádějí policisté.
Krom toho doporučují snížit riziko krádeže také tím, že vůz bezpečně zaparkujete. "Parkujte vozidlo na osvětleném a bezpečném místě, například na střeženém parkovišti, garážovém stání a podobně. Při odchodu od vozidla vždy zkontrolujte jeho uzamčení a zabezpečení, nenechávejte ve vozidle na viditelném místě doklady, mobilní telefony, navigační přístroje, příruční zavazadla, či jakékoliv jiné hodnotnější osobní věci," radí policisté.