Americká auta měla do roku 2025 snížit průměrnou spotřebu na polovinu. Alespoň podle normy, kterou připravila administrativa Baracka Obamy. Jenže teď je zřejmě plánům konec. Donald Trump na ekologii už tolik nelpí...
Obrovské pickupy Ford z řady F jsou dlouhodobě nejprodávanějšími auty na americkém trhu. Jejich spotřeba odpovídá velikosti – při klidné jízdě mimo město si řeknou o necelých 20 litrů na 100 km, ale ve městech nebo v terénu spotřeba ještě výrazně roste.
V žebříčku nejprodávanějších následují další podobně hladové pickupy. Až na 4. A 5. místě jsou první auta se spotřebou pod 10 litrů - Toyota Camry a Honda Accord.
Proč ten výčet? Administrativa exprezidenta Obamy vyhlásila smělý plán, který nařizoval snížení spotřeby a tím i zvýšení palivové účinností všem automobilkám prodávajícím v USA. A to hodně výrazně. Celá flotila modelů osobních a lehkých užitkových vozů jednotlivých automobilek měla do roku 2025 v průměru spotřebovávat 4,3 litru na každých 100 km. To je skoro o polovinu méně než je současná úroveň.
Smělý plán, se kterým by měli u Forda asi co dělat...
Obamova vláda hájila regulaci i tím, že díky ní ušetří spotřebitelé za pohonné hmoty během životnosti nového vozu koupeného v roce 2025 v průměru 8000 dolarů.
Jenže ono to s tou ekologií nakonec nebude tak žhavé. Trumpova administrativa Obamův plán tento týden odmítla. Normy jsou najednou moc přísné, nereálné a budou se revidovat, což už potvrdila i americká agentura pro ochranu životního prostředí (EPA).
Zatím není jasné, nakolik vláda automobilkám popustí otěže, ale nové normy nemají být tak náročné a nákladné. Zřejmě budou víc zohledňovat velikost vozidel. A výrobci budou jistě rádi za každý litr (v USA spíš galon) navíc. Tvrdí, že Obamova pravidla by vedla k výraznému zdražení aut.
Zmírnění norem samozřejmě vyvolalo poprask u ekologických organizací i u vlád některých amerických států, které na zpřísnění trvají. "Je to cynické zneužívání moci, které otráví náš vzduch a ohrozí zdraví všech Američanů," nechal se slyšet například guvernér Kalifornie Jerry Brown.
Právě Kalifornie proti vysokým emisím dlouhodobě brojí, ale přidaly se i New Yorku, Pennsylvánie, Massachusetts a dalších 9 států.