Uzávěrky na všech hlavních příjezdových tazích do Prahy dělají z hlavního města past. Řidiči, kteří potřebují městem nebo kolem něj projet na prázdninových cestách, v ní často uvíznou na desítky minut či dokonce několik hodin. Upozorňují na to odborníci ústředního automotoklubu (ÚAMK), podle kterých jsou opravy a uzavírky silnic nekoordinované. ŘSD ale vzkazuje, že jinak postupovat nemůže.
“Z hlavního města se stalo vězení, které denně zcela zbytečně uzavírá šoféry na několik hodin v autech. Pro lepší představu: pokud byste během dne použili jenom pět nejvýznamnějších dálnic vedoucích do Prahy, čekalo by vás v součtu zdržení přes dvě, v horším případě až bezmála čtyři hodiny,“ popisuje ÚAMK.
Odpovědnost za problém podle ÚAMK nese Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) a jeho harmonogram oprav.
“Důvodem komplikací jsou opravné práce povrchu dálnic, což se řidičům nemusí zamlouvat, nicméně je to nezbytnost. Potud je všechno v pořádku, co však lze jenom těžko pochopit a na co specialisté ÚAMK na základě vlastních zjištění poukazují, je skutečnost, že všechny práce na dálnicích kolem Prahy letos probíhají souběžně! Kvůli tomu není z města prakticky úniku a příjezdy i výjezdy se zbytečně prodlužují. Roste nejen stres za volantem, ale také spotřeba vozů a emise,“ kritizuje automotoklub.
ŘSD ale vysvětluje, že moc jiných možností nemá. Do rychlostních silnic a dálnic se v posledních letech neinvestovalo, politici nepopulární opravy oddalovali a tomu odpovídá jejich stav. “Posledních 20 až 25 let byly dálnice investičně zanedbávány a podfinancovány. Dostali jsme se do stavu, kdy už není možné čekat. Kdybychom nezačali opravovat, za rok nebo dva by řidiče čekaly mnohem větší komplikace, protože bychom místo oprav museli v podstatě stavět úplně znovu, stejně jako na D1,“ říká mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Kritika je podle ŘSD jednostranná a nenabízí žádné jiné řešení. Dálnice mnohdy dávno překročily svou životnost, třeba D1 až o 10 let. Navíc jejich stavu nepřispívá ani obrovský nárůst intenzity dopravy, nejvíc právě kolem Prahy.
Kde konkrétně opravy probíhají? Například na dálnici D10 vedoucí od Mladé Boleslavi se před Prahou opravuje zhruba desetikilometrový úsek a práce zde potrvají do 28. července. Denně se v tomto místě řidiči zdrží přes půl hodiny.
Na příjezdu po D11 od Hradce Králové jde zhruba o osmikilometrový úsek, práce na něm potrvají do konce července. V tomto místě je třeba počítat se zdržením zhruba čtvrt hodiny.
Opravovaný úsek páteřní D1 před Prahou od Brna má délku 12 km, v opačném směru dokonce 17 km. S jízdou zúženými jízdními pruhy a v protisměru je nutné počítat do 27. června, a tedy se zdržením minimálně půl hodiny, ve špičkách i více než hodinu.
Kratší úseky se opravují na D5 od Plzně (od km 5,4 po km 0) a D7 od Slaného (až po km 1,2), v obou případech se řidiči musejí připravit na každodenní více než půlhodinové zdržení. Práce v těchto místech budou probíhat do 22. července.
“Nekvalitní povrch českých dálnic vyžaduje nezbytné opravy a letní měsíce se k tomu hodí nejlépe, o tom není sporu. Ale objízdné trasy, které by mohly odlehčit dopravním omezením na pěti dálnicích kolem Prahy, se v dlouhé řadě případů rovněž opravují. Přitom nejde o nějaké banální omezení rychlosti či něco podobného,“ vzkazuje ÚAMK.
ŘSD opravy na silnicích nižších tříd nezadává. I tak se ale nutné opravy dálnic koordinují tak, aby objízdné silnice byly volné. "Koordinace probíhá, a to velmi naléhavě a intenzivně," říká Rýdl. Každou větší uzavírku na dálnici konzultují stavaři se samosprávami, policií i dopravními experty. Samosprávy navíc mohou upozornit na případnou kolizi termínů prostřednictvím jednotného portálu, kde ŘSD ne termíny uzavírek předem upozorňuje.
Tam, kde opravy na objízdných trasách přesto kolidují s uzavírkami dálnic, mnohdy není možné čekat kvůli havarijnímu stavu na silnicích nižších tříd.
Odborníci ÚAMK upozorňují hned na několik problémových úseků. Ve většině případů se jedná o kyvadlový provoz, který vytváří dlouhé kolony a zdržení několik desítek minut.
To se například týká ulic Českobrodské (práce do 30. 6.), silnice 2 mezi Kozojedy a Kostelcem nad Černými lesy (do 29. 6.), silnice 105 mezi Dolními Jirčany a Jesenicemi (do 30. 6.), a silnice 115 v úseku Hodyně – Svinaře (do 30. 6.). Na této silnici je v Černošicích dokonce úplná uzavírka, která potrvá do 11. července. A kyvadlový provoz čeká motoristy i na silnici 605 u obce Chrášťany, a to až do 8. července.
Náhradní trasy tak podle ÚAMK nefungují. "Souběhu omezení šlo poměrně snadno zabránit. A to důsledným koordinováním prací mezi orgány, které dané činnosti povolují. Což je něco, co státní orgány řidičům slibují již dlouhou řadu let, a jak ukazuje začátek letošního léta, stále se to nedaří,“ dodává automotoklub.