Legendární maďarské autobusy Ikarus, přezdívané harmonika nebo čabajka, slaví 70 let. Populární byly hlavně v 80. a 90. letech minulého století. Dnes už je na silnicích nepotkáte, ale v muzeích nebo soukromých sbírkách je určitě najdete.
Nemusíte být úplní pamětníci a stejně jste pravděpodobně tímto vozem jezdili. Ikarus 280 využívala jak státní autobusová doprava, tak i města.
"V Praze jezdil od roku 1977 a poslední Ikarusy tohoto typu dojezdily 1. července 1999," prozradil TV Nova správce muzea MHD v Praze Ondřej Láska.
Mezi řidiči i cestujícími se 16,5 metru dlouhému vozu říkalo čabajka, kloubák nebo harmonika. "Čabajka to bylo původem autobusu, což bylo Maďarsko. Jinak se mu říkalo kloubák, protože do té doby v Praze kloubové autobusy nejezdily. Harmonika, to je podle toho středního měchu, který připomíná harmoniku," popisuje Láska.
Řidiči si tento typ autobusu velice oblíbili a stejně tak i cestující. Těch si mohlo pohodlně sednout 37 a dalších 130 mohlo stát. Tím pádem se jich do jednoho autobusu vešlo neuvěřitelných 140.
"Design sice odpovídal moderním autobusům, ta technika ale byla zastaralejší. Motor v kopcovatém terénu byl pomalý, hodně kouřil," dodal Láska.
Ikarus samozřejmě nevyráběl pouze v česku profláknuté 280tky ale i mnoho dalších typů. A některé, ještě o mnoho let starší než harmoniky, by si i dnes zasloužily cenu za design.
První "ikarusy" vyjely před 70 lety. Tehdy ještě ty kloubové vůbec nepřipomínaly. Šlo o malé autobusy Tr3,5 se samonosnou karoserií a slabým benzínovým motorem, které brázdily ulice Budapešti. Vyráběla je firma, která se později proslavila právě jako Ikarus.